Valinnanvapauden toteutuminen

Hei!

Kiinnostaisi kuulla kokemuksia, mikäli täällä on henkilöitä, jotka ovat hyödyntäneet valinnanvapauden suomaa mahdollisuutta toteuttaa tekoniveloperaatio toivomassaan hoitopaikassa, esim. toisen sairaanhoitopiirin sairaalassa tai vaikkapa yksityisellä, esim. Coxassa.

Missä vaiheessa hoitoprosessia käynnistitte valinnanvapausmenettelyn?

Tuleeko potilaan ilmaista toiveensa käyttää valinnanvapauttaan hoitopaikan suhteen jo lähettävän lääkärin tekemässä lähetteessä, eli heti prosessin alussa.

Vai suostuuko sairaala, jossa nyt olen jonossa (jo toiseen kertaan) polven tekonivelleikkaukseen, ohjaamaan lähetteeni eteenpäin, jos pyydän sitä valinnanvapauden puitteissa.

Olen hieman selvitellyt asiaa, ja saanut ristiriitaisia vastauksia.

Hei,
Olen Vantaalainen ja terveyskeskuslääkärin lähetteellä Peijaksen jonoon. Asetettiin kiireellisenä leikkausjonoon 15. joulukuuta 2021. Tiedossa kuitenkin että jonotus voi olla melko pitkä. Odottelin ehkä kuukauden pari ja soitin samalle terveyskeskuslääkäreille että mikähän mahtaa olla Coxassa jonotilanne. Soitti saman tien sinne ja takaisin minulle, kertoi että Coxassa myös hieman tavallista pidemmät jonot. Kirjoitti lähetteen Coxaan ja toukokuussa 2022 Coxan ortopedin tapaaminen Helsingissä ja leikkaus Coxassa 7.9.2022.
Eli kerro heti ensimmäisellä tapaamisella jos esim olet terveyskeskus potilas mihin haluat toimenpiteeseen. Näin ainakin omalla kohdalla asia meni.

Minulle laitettiin olkapään tekonivel Coxassa syyskuussa 2019. Kävin yksityisellä ortopedillä tammikuussa 2019 ja sen jälkeen magneettikuvat, joista ilmeni tarve tekonivelleikkaukseen. Olin itse selvitellyt eri vaihtoehtoja ja päädyin Coxaan. Pyysin ortopediä tekemään lähetteen Coxaan. Kesäkuussa sain kutsun Coxaan arvioon ja syyskuussa sitten oli tekonivelleikkaus. Tarvittavat kuvat ja labrat otettiin terveyskeskuksessa ja Terveystalolla Coxan lähetteellä. Kaikki sujui tosi hienosti ja uusi olkapää on 100% hyvä.

1 tykkäys

Suuret kiitokset @MKO ja @Rissan1005 tarinoidenne jakamisesta. Erityisen paljon ilahdutti kuulla, kuinka hyvin operaatiot ovat teillä sujuneet ja arki uuden keinonivelen kanssa soljuu.

Olen ollut jumissa omien ajatuskulkujeni kanssa, sain loistavasti vertaistukea teidän kokemuksistanne.

Asun Espoossa ja olen nyt ollut tällä toisella kierroksella kohta 3 kk leikkausjonossa. Lähetteen sain yksityislääkärin vastaanotolla kesäkuun alussa. Elokuun alkupuolella minut asetettiin HUS:issa leikkausjonoon.

Kun hiljan kyselin jonotilannetta, vaikuttaisi siltä että leikkaus voisi omalla kohdallani toteutua kevättalvella 2023 (02/23:sta eteenpäin … )

Kävelyt ovat tätä nykyä vaivalloisia max. kilometrin matkoja ja leposärky vaivaa öisin. Olenkin alkanut miettiä, minkälaiset jonot mahtavat olla Coxaan.

Varasin uuden ajan sille samalle tutulle yksityisen lääkärille, mutta jäin jumiin ajatukseen, voiko yksityisen lääkäri kuitenkaan kirjoittaa uutta lähetettä, osoittaen sen suoraan yksityiselle puolelle, Coxaan, perustuen potilaan haluun käyttää valinnanvapauttaan hoitopaikan suhteen.

Jos oikein ymmärrän teidän kertomuksianne, sen pitäisi olla mahdollista. Tai sitten varaan ajan Coxan klinikalta Helsingistä.

Vähän tarkennan omaa tekstiäni: olin Coxassa aivan samanlaisena potilaana kuin olisin ollut yliopistollisessa sairaalassakin. En siis yksityispotilaana. Mielestäni valinnanvapauteen kuuluu, että voi muuttaa mielensä, missä haluaa leikkauksen tehtävän. Voithan ottaa suoraan yhteyttä Coxaan ja tiedustella asiaa. Minäkin kävin keskusteluja heidän kanssaan ennen kuin lähetettä oli edes kirjoitettu. Toivotan sinulle hyvää jatkoa ja uskon, että asiasi hoituu hyvällä tavalla!

Hei,
Vähän vielä myös omaan kertomukseen täydennystä. Olin myös Coxassa julkisen puolen potilaana tklääkärin lähetteellä. Leikkaava ortopedi tutki minut Helsingissä mutta leikkaus tehtiin Tampereella ja käsittääkseni Coxan kaikki leikkaukset tehdään Tampereella.
Toivon että pääset pian leikkaukseen mutta huomioi kuitenkin sellainenkin asia että jos nyt valitset Coxan niin olet sitten Coxan leikkausjonossa. Eli jos nyt HUS leikkaus arviolta 03/23 niin on 5 kk kuluttua, mikä on jonotilanne Coxassa niin sitä en tietysti tiedä…
Itse pääsin joulukuussa 2021 leikkausjonoon(HUS) ja leikkaus oli syyskuussa 2022. Mitä yritän tässä sanoa niin on se että itse ehkä jouduin odottamaan hieman kun vaihdoin hoitopaikkaa kesken kaiken.

1 tykkäys

Minä “ajauduin” Coxaan aikoinaan, kun en hyväksynyt Peijaksen suunnitelmaa lonkkani uudelleenleikkaustavasta. Kävin Coxan yksityisvastaanotolla Helsingissä ja sain leikkausajan samalla kerralla. Olisin päässyt jo muutaman viikon kuluttua, mutta omien järjestelyiden vuoksi venytin aikaa n. kuuteen viikkoon. Olin siis valinnanvapauslain nojalla julkisena potilaana ja maksoin itse yhden erikoislääkärikäynnin että laadittiin se lähete. Nyt ajat ovat varmasti Coxassakin koronan vuoksi pidentyneet, lisäksi vaikuttanee kiireysaste ja leikkauksen syy.

Lyhyesti kuvaisin eroa Peijaksen (jossa minulla on 3 tekonivelleikkausta) ja Coxan välillä että kun Peijaksessa olet potilas, Coxassa olet asiakas.

Lähetteiden kiireellisyysasteesta vielä että lähettävä lääkäri arvioi, kuinka nopeasti lähete tulee käsitellä ja hoidontarve arvioida ja leikkauspäätöksen tekevä (sairaala)lääkäri arvioi, kuinka kiireellisesti pitää leikata. Niissä voi olla iso ero.

1 tykkäys

Kävin huhtikuun alussa polven tekonivelen leikkaustarpeen arvioinnissa Coxan lääkärillä. Hän kertoi jonoa olevan normaalia enemmän. Siksi operaatio tapahtuisi vasta syyskuussa. Kohta ollaan marraskuussa, eikä kutsua ole tullut. Se kuulemma tulee kuukautta ennen. Olen kysellyt puhelimitse leikkausajasta kolme kertaa. Jonohoitajalle ei puhelua ole yhdistetty. Viivästyksen syy johtuu koronasta ja olleista työtaisteluista, sanottiin.
Eli kyllä on pitkät jonot Coxaankin.

Enpä muistanut edellisessä viestissä kertoa, että sanoin helmikuussa lähetteen tehneelle ortopedille haluavani Coxaan leikkattavaksi. Hän kirjasi sen tietoihin ja kutsu arvioon tuli kuukauden päästä. Yllättävän pian, mutta kutsu leikkuuseen viipyy.

1 tykkäys

Kiitos, uskon kyllä että hyvä tästä tulee, mutta sisukkuutta, sinnikkyytä ja kärsivällisyyttä (ja joo, kipulääkettä) tarvitaan tällä hetkellä paljon.

Olenkin ollut jo kertaalleen yhteydessä Coxaan, kyselin silloin yleisellä tasolla tietoa siitä kuinka Coxaan pääsee potilaaksi ja leikkausjonoon valinnanvapauden puitteissa.
Helsingissähän pääsee Coxan lääkärin vastaanotolle, vaikka leikkaukset tehdäänkin Tampereella. Varaan ajan suoraan Helsingin klinikalta.
Julkisen puolen lähete eläköön omaa elämäänsä HUS:ssa kunnes tiedän, haluanko pysyä heidän hoitojonossa vai en.

Kiitos hyvistä lisäkommenteista, minulla olikin jo tullut samoja ajatuksia itsellänikin mieleen :slight_smile:

Tosiaan olen jo kertaalleen ollut yhteydessä Coxaan. Tiedustelin yleisellä tasolla 1) Coxaan potilaaksi pääsystä valinnanvapauden perusteella, 2) Coxan leikkausjonojen pituudesta. Jälkimmäiseen kysymykseen vastaus oli, että jonotusaika riippuu kunkin potilaan tilanteesta ja selviää ortopedin tutkimusten jälkeen.
Varmasti jonotusajat ovat tällä hetkellä pitemmät myös Coxassa johtuen yhteiskunnassa olevasta isosta hoitovelasta koronan jäljiltä, resurssipulasta ym.
Uudet hyvinvointialueet tuonevat kuvioon oman mausteensa. Valinnanvapaushan kuitenkin säilyy myös uudessa systeemissä.

Olen nyt ollut HUS:n jonossa pian 3 kk mutta ajattelin katsoa myös Coxa-kortin, tiedostaen että leikkaukseen pääsy saattaa kohdallani jopa hiukan viivästyä jos päätän vaihtaa hoitopaikaksi Coxan.

Hei!

Kiitos tarinasi jakamisesta :slight_smile: , siinä oli paljon hyödyllistä informaatiota, ihan siitä lähtökohdasta, minkälaista toimintaa voi odottaa Coxan taholta kun tilaa vastaanottoajan. Toki jokainen potilas on yksilö ja tilanteet ovat erilaisia.

Omalla kohdallani aloin miettiä Coxaa vaihtoehtona jonotusajan pituuden näkökulmasta.
Rehellisyyden nimissä muitakin argumentteja minulla on, eikä vähiten tuo mitä kirjoitat: ”Peijaksessa [laajennan vähän: HUS hoitavassa yksikössä] olet potilas, Coxassa olet asiakas”. Tunnistan hyvin mitä tarkoitat tällä.

Hei!

Suuret kiitokset myös sinulle oman tarinasi jakamisesta. Olen saanut kaikista näistä kirjoituksista valtavasti hyvää tietoa.

Sinulta tuli ajantasaista tietoa Coxan jonotusajasta, ja kyseessä on polven operaatio kuten minullakin.

Toivottavasti pääset pian leikkaukseen.

Olisipa kiva jos jaksat/muistat päivittää tänne toteutumisajankohdan sitten kun tiedät sen.

Tsemppiä odotukseen. Pidän kovasti peukkuja, että tieto tulisi ihan lähiviikkoina.

Kiitos tsempeistä :hugs:
Päivitän tänne, kun saan uutta tietoa operaatiosta.

1 tykkäys

Moi!
Luin viestejänne ja ajattelin kertoa kokemuksistani.
Kävin huhtikuun lopussa ortopedin vastaanotolla ja pyydettyäni sain lähetteen kotipaikkani keskussairaalan arvioitavaksi vasemman polven leikkaustarpeesta. Aika tulisi 3 kuukauden sisällä. Soitin Coxaan Tampereelle, kävin siellä ortopedin yksityisvastaanotolla toukokuun alussa. Minut laitettiin heti leikkausjonoon ja Coxasta pyysivät lähetteen suoraan kotipaikkakunnaltani. Viikko sitten sain tekonivelen polveen. Olin jonossa puoli vuotta. Oikean polven leikkaus suunniteltu Coxassa toukokuussa 23, laitettiin jonoon heti sairaalassa. Todella hyvää ja asiantuntevaa palvelua kautta linjan!
Täällä kotona nyt jumppaan uutta jäykkää polveani!

1 tykkäys

Minulle tulee tänään 10 kuukautta täyteen Husin olkapään tekoniveljonossa. Kun pari kk sitten kysyin jonotilanteesta, sanottiin, että leikkaus menee ensi vuoden puolelle, tarkemmin ei pysty sanomaan.

Hei Helka,

Pitkään olet joutunut jonottamaan. :cry:
Itselläni vierähtänyt oikean polven kanssa HUS:n leikkausjonossa vasta 3 kk.
Lokakuun loppupuolella olin yhteydessä minulle osoitettuun hoitopaikkaan, saatuani hammaslääkäriltä todistuksen leikkauskelpoisuudesta.
Samalla tietysti kysyin jononhoitajalta, koskahan leikkaus voisi omalla kohdallani toteutua. Ympäripyöreä vastaus oli, että mahdollisesti 02/2023:sta eteenpäin. Eli missään tapauksessa en usko leikkauksen toteutuvan 6 kk hoitotakuun piirissä.

Soitin Coxaan ja sain Tampereelle ajan arviokäynnille, joka on 2 vkon kuluttua, mutta olen silti edelleen HUS:n jonossa.

Kerron sitten täällä miten homma jatkuu kunhan olen käynyt ortopedin vastaanotolla Coxassa.

2 tykkäystä

Heippa Inke,

Kiitoksia viestistä ja tsemppiä vasemman polven kuntoutukseen! Ja hienoa että myös oikean polven suhteen on tehty päätös.

Minä olen tosiaan nyt ollut 3 kk HUS:n leikkausjonossa oikeasta polvestani.

Päätin kuitenkin kysyä Coxasta ortopedin vastaanottoaikaa molempien polvien leikkaustarpeen arviota varten. Sain ajan soittohetkestä 4 vkon päähän, nyt vielä pari viikkoa odottelen ortopedin puheille pääsyä.
Jännityksellä odotan kuinka pitkäksi odotusaika Coxassa muodostuu, ja minkä arvion saan vasemman polven tilanteesta.

Olen valmistautunut henkisesti siihen, että leikkaukseen pääsyni saattaa viivästyä sen vuoksi että aloitan jonottamisen uudestaan. Olen kuullut usealta taholta, että jonotusajat ovat Coxassakin pidentyneet.

Päivitän tänne tilannetta arviokäynnin jälkeen.

Minä soitin muistaakseni huhtikuussa Coxaan, mutta silloin näytti, että Coxankin leikkaus olisi mennyt syksyyn, jolloin kuvittelin pääseväni Husiin. Viime vuonna Husin jonotusaika lonkkaleikkauksiin oli jotakin 8 kk. Tosin mulla siis olkapää, mutta veikkailin saman pituista jonotusaikaa tälle vuodelle, mutta väärin veikattu. Kipujen puolesta pärjään, mutta harmittaa, kun peruutin mulle tänä vuonna myönnetyn 3 x 5 päivän Kelan kuntoutuksen leikkauksen takia, jota sitten ei tullutkaan…

Nyt tuli kutsu Coxaan polvioperaatioon! Se tehdään ennen tammikuun puoliväliä. Huhtikuussa kävin ortopedillä, joka laittoi jonoon. Tulen siis olemaan 9 kk jonossa. Aika pitkä jonotus, kun alunperin luvattiin syyskuulle.
Ihanaa kuitenkin, kun viimein tiedän ajan. Saikullakin olen joutunut olemaan reilun kuukauden. Kohta yritän taas töihin.
Kärsivällisyyttä ja mukavaa joulun odotusta kaikille jonottajille!!

2 tykkäystä