Valinnanvapauden toteutuminen

No vihdoinkin odotus ja epätietoisuus on osaltasi ohi. :blush:
Varmaankin voimaannuttava fiilis nyt. Tsemppiä viimeisiin kuukausiin ennen leikkausta.

Harmillista ja vie voimia jonossa ja epätietoisuudessa hengailu. Kurjaa että sinulta meni kuntoutus ohi.

1 tykkäys

Työterveyden lääkäri kirjoitti lähetteen 3/22, ortopedi 7/22 ja leikkaus 7.12.2022. Minusta aika jouhevasti ortopedin leikkauspäätöksen jälkeen alle 5kk. Minulle ei tarjottu kuin HUS Porvoo ja asun Helsingissä.
Jos leikkaus tehdään kovin kaukana, kuinka leikkauksen jälkeinen hoito onnistuu. Nämä julkisen päivytysjonon kovin pitkiä.

Löysin muuten netin Terveyskirjastosta arven hoito-ohjeet ja lyhyet videot. Tätä ei neuvottu lainkaan. Käskettiin suihkuttaa haavaa. Rasvata arpea. Netin hierontaohjeet auttoi, kun polven alapuolen ulkosyrjän iho ei liikkunut lainkaan.

Viimeksi kai kirjoittelin, että pääsen polven tekoniveloperaatioon Coxaan tammikuussa. No, se peruttiin, kun sairastuin bakteeritulehdukseen. Tuli 6vk karenssi, ettei tulehdus leviäisi uuteen niveleen.
Kohta on karenssi ohi ja sainkin jo uuden kutsun huhtikuulle. Eli tulee vuosi jonottelua leikkaukseen.
Ilmeisesti ei ole niin paha rikko, kun jonotus alunperinkin kesti 9 kk. Olen vielä työikäinen. Sairauslomalla en ole polven takia ollut tänä vuonna. Kipulääkkeitä menee kyllä.

Tsemppiä ja jaksamista kaikille jonottajille! Pysytään terveinä :+1:

Hei!
Kovasti kiinnostaa miten siis pääsit tähän Coxan jonoon? Asun Helsingissä ,elokuun alussa tk-lääkäri teki lähetteen leikkausarvioon julkiselle eli Peijakseen. Ikää 55,lonkassa 4/4.graavi nivelrikko&, kivut kauheat… Soitin peijakseen, sieltä arvioitiin että pääsen leikkausarvioon vasta helmikuussa! Kysyin tk-, lääkäriltä voiko tehdä lähetteen Ortoniin, ei käynyt… Eli tätä helvettiä pitää vielä kestää monta kuukautta… Ortoniin kun soitin niin sanoivat että on mahdollista saada palveluseteli vasta, kun on ollut Peijaksen jonossa ainakin 6 kuukautta… Miten nämä voi näin vaihdella? Lisäksi minut irtisanottiin sairaanhoitajan työstä sairaslomien takia, eipä ole yhtään kivaa olla köyhä&kipee… Miten pärjätte kipujen kanssa? Mulla tehty jo monta lääke kokeilua, mikään ei oikein auta… Mieli on maassa, elämä on välitilassa…

1 tykkäys

Hei Jellona68

Taustaksi: Olin leikkausjonossa oikeasta polvestani HUS Lohjan sairaalaan 08/2022 alkaen. Ensimmäisen kerran olin jonossa jo 06/2020.

1.11.2022 soitin Coxan asiakaspalveluun.
Esittelin itseni, kerroin mistä soitan ja kuvailin lyhyesti polveni tilanteen.
Kerroin että haluan käyttää mahdollisuuttani valita sairaalan, jossa minua hoidetaan, ja haluan että polveni leikataan Coxassa.
Tiedustelin vapaita aikoja Coxan iltavastaanotolle ortopedin tapaamiseen leikkaustarpeen arviota varten. Toisin kuin Lohjalla, nyt halusin että arvioidaan molempien polvien tilanne. Ensimmäiset vapaat ajat olivat 4 viikon päässä. Minulle varattiin aika iltavastaanotolle.

24.11.2022 matkustin Tampereelle Coxan iltavastaanotolle klo 17.
Ensin oli sairaanhoitajan haastattelu/vastaanotto. Esitin hammaslääkärin todistuksen, jonka olin jo HUS/Lohjan sairaalaa varten ehtinyt hankkia. Välissä pieni tauko, sitten pääsin ortopedin puheille. Alustava arvio leikkausajankohdasta oli huhtikuu 2023. Jonot heillä kuulemma pitemmät kuin koskaan. Leikkausaika tarkentuisi tammikuun -23 lopulla. Tulisi kirje kotiin.

4.1.2023 soitin HUS/Lohjan sairaalaan ja peruutin jonotuspaikkani heillä.

7.2.2023 mennessä Coxasta ei ollut kuulunut kirjettä tai muutakaan yhteydenottoa. Soitin Coxan asiakaspalveluun. 10 minuutin kuluttua sairaanhoitaja soitti takaisin. Puhelun jälkeen minulla oli leikkauspäivä tiedossa, ja puoli tuntia myöhemmin samat tiedot olivat minulla nähtävissä TAYS:n sähköisessä asiakasportaalissa.

Torstaina 20.4.2023 matkustin Tampereelle. Leikkausta edeltävä pre-operatiivinen poliklinikkakäynti klo 13.30. Käynnillä tapasin erikseen, ensin sairaanhoitajan ja myöhemmin vielä anestesiahoitajan. Ortopedia en tavannut.
Leikkausta edeltävän yön vietin potilashotellissa, joka sijaisee sairaalan campuksella. Aamulla kävelin parisataa metriä hotellista sairaalan aulaan.

Perjantaina 21.4.2023 sairaalaan piti saapua klo 8.20
Leikkausaliin tultiin hakemaan klo 10.45 ja klo 12 heräsin kun ortopedi huikkasi sermin takaa, ”polvi suoristuu nyt”.

Kun kirjoitan tätä, polvioperaatiosta on kulunut 6 kk ja 9 päivää.
Kuntoutuminen on sujunut hyvin. Yöllistä leposärkyä on ollut jonkun verran, mutta sekin on helpottumaan päin. Paras apu jomotuksiin on ollut kylmäkääre.

Summa summarum, Coxassa aikaa kului 1.11.22 - 21.4.23 eli 6 kuukautta. Parhautta tässä prosesissa oli se että aikataulut pitivät just eikä melkein.

Onkohan vastaus jo myöhässä…
Kun saa lähetteen eteenpäin, siihen on lähettävän lääkärin kirjoitettava, että asiakas/potilas itse haluaa käyttää valinnanvapauttaan. Siis haluaa Coxaan. Minulla oli näin.
Myös Coxan lääkärin vastaanotolla käyminen riittää.