Olkapään nivelrikko

Hei, onko kellään kokemusta olkapään nivelrikosta? Onko laitettu tekoniveltä? Oletko saanut kasvutekijä injektiota olkapäähän? Minulla edessa uä ohjattu kasvutekijä injektio lähi viikkoina. Oletko saanut pistoksen ja miten se vaikutti?

1 tykkäys

Minulle on laitettu tekonivel vasempaan olkapäähän v. 2009 Coxassa. Kaikki sujui mainiosti ja olkapää on kivuton ja liikeradat todella hyvät. En ole edes kuulut mainitsemastasi kasvutekijäinjektiosta. Kertoisitko siitä lisää. Minulla on oikea olkapää jotain hoitoa vailla.

1 tykkäys

Minuakin kiinnostaa kuulla tästä infektiosta. Olen ollut nyt 7 kk oikean olkapään tekonivelleikkausjonossa, menee kuulemma yli vuoden eli ensi vuoteen. Kiva kuulla, että sait noin hyvän avun leikkauksesta.

1 tykkäys

Siunattu automaattinen tekstinkorjaus. P.o. “injektiosta”…

En tiedä itsekkään paljoa kasvutekijäinjektiosta. Toivoin että joku kokenut olisi siitä täällä kertonut. Terveystalon ortopedi tätä ehdotti ja nyt odotan aikaa julkisellepuolelle keskussairaalaan. Sen tiedän että omaa verta ensin otetaan ja jonkin käsittelyn jälkeen se pistetään ultraääniohjatusti olkaniveleen…

2 tykkäystä

Hei.
Sain oikeaan olkapäähän toukokuussa käänteisen tekonivelen 12 viikkoa sitten. Käsi toimii hyvin ja kivut jäivät pois. Lihasheikkoutta lavan seudussa ja kädessä. Maanantaina menen coxaan oik.olkapään lopputarkastukseen ja vasemman alkutarkastukseen.
Kuulen mielelläni lisää injektiosta.

2 tykkäystä

Moi, hienoa että olet päässyt eroon kivuista, mikä on käänteinen tekonivel :thinking:

Miten hyvin olkapään tekonivel kestää rasitusta? Mitä sillä voi tehdä käytännössä ja mitä ei? Millaiset liikuntamuodot onnistuu ja mitä tulisi välttää? Sauvakävely varmaan onnistuu, mutta miten esimerkiksi uiminen?

Ei pistetä kasvutekijäinjektiota kuitenkaan vaan laitetaan tekonivel…ehkä jo talven aikana. Toivoisin kuulevani lisää leikkauskokemuksia :thinking:

Moikka, mielellään tosiaan kuulusin mitä kaikkea olkapään tekonivelen kanssa voi tehdä ja mitä ei? Olen ymmärtänyt, että liikeradat ovat melko hyvät, mutta kestävyys hieman heppoinen. Tanssileirillä tapasin neidon, jolla oli olkapään tekonivel. Hyvin ainakin käden ali -tanssit sujui. Harmi kun, en huomannut kysyä enempää tai ottaa yhteystietoja neidolta, jotta olisi voinut kysellä enemmän tekonivelen kanssa elämisestä.

Minulla nyt molemmissa olkapäissä tekonivele, toinen reilu 2v sitten ja toinen 2,5kk sitten. Molemmissa tosi hyvät liikeradat, tosi noåeasti toipunut nyt tästä uudesta, käsi nousee jo melkein yläasentoon.
Tuossa ensin leikatussa olkapäässä harvoin edes huomaa että on tekonivel, joskus tulee esiin joku liikerata mikä vetäsee kivun eli on liian laaja. Eniten vaikuttaa se että on heikompi, lihaskuntoa pitäisi koettaa saada lisää. Arjessa ei juurikaan huomaa. Tavarat saan kaapista ylähyllyltä ja pyykit saan kuivumaan henkarilla ylänarulle, tosin näissä huomaa sen että pitkään ei pysty pitämään ylöspäin kerrallaan, väsyy helposti. Rinkkaa olen kantanut selässä noin kahden yön tavaramäärän verran, punninnut en ole. Mökillä huomioinut että puita kantaessa määrä on vähäisempi kuin ennen leikkausta, samoin vesiämpäri on vajaampi. Kauppakassit on kevyempiä ja pyrin nostamaan ne kahdella kädella. Eli vähän täytyy kantamusten painoa yrittää keventää.
Toivottavasti jotain apua näistä kokemuksista.

1 tykkäys

Hei ja kiitos Erjabirgitta rohkaisevasta päivityksestä. Sitä tässä leikkausta odottava miettii että onko leikkauksen jälkeen kovasti kipeä ja miten liikeradat palautuu. Mukava kuulla että arki sujuu vaikka vähän taakkoja keventäen.
Mukavaa kevättä…

Hieman omia kokemuksia. Minulla vasemman olkapään nivelrikko. Se kipuili aikoinaan ja kävin hakemassa muutamia kertoja kortisoonipiikin. Olkapään liikeradat pienenivät ja kävin uudestaan lääkärissä, koska liikeratojen pienuus haittasi sylitansseissa vientiä. Silloin lääkeri totesi, että olkapää “on ihan loppuun kulunut”. Olin silloin vajaa 50v. Aloitin olkapään vahvistamisen, ensin kuminauhojen avulla ja myöhemmin painoilla. Muutama vuosi meni hyvin, sitten olkapää alkoi kipuilla tanssiessa . Vasemman olkapään lihakset olivat surkastuneet (käden käyttöä valttelee vaistomaisesti). Aloitin uudestaan olkapään vahvistamisen kehonpainoharjoittelun avulla. Lisäksi venyttelen kättä säännöllisesti. Käsi toimii edelleen ja sain kivun pois ja liikeradat hieman paranivat. Liikeradat edelleen kuitenkin selvästi vajaat. Vaatii siis jatkuvaa lihasharjoittelua, venyttelyä ja käden liikuntaa. Tällä tavalla olen saanut lisäaikaa ja siirrettyä tekonivelen laittoa.

1 tykkäys

Hei kaikille ja lämmin kiitos kokemuksista, vertaistuki auttaa.

Minulla todettiin gh-nivelen eli olkanivelen alkava nivelrikko vuosi sitten. Tämä on siis vasta alussa, mutta kipu on vihlovaa, tuikkivaa, hammassärkymäistä, kymmeniä kertoja päivässä. Kipu kohdistuu olkaluun yläosaan, kuvailisin sitä sietämättömäksi, 3-5 sekunnin mittaiseksi per kerta. Voi tulla missä asennossa vaan.

Kuntoutan tätä päivittäin fysioterapeutin ohjein. Särkylääkkeitä 2-3 päivää viikossa.

Yritän suhtautua optimistisesti, mutta kyllä tämä vaan elämänlaatua laskee. Itselläni johtuu ilmeisesti bufordin kompleksista, eli osa labrumista eli rustorenkaasta puuttuu geneettisesti osa.

Leikkauksesta ei vielä mitään puhetta. Pyöräillä ja lenkkeillä voin ja salilla hissutella.

Olen vasta 35-vuotias, ja ajatus siitä, etten voisi enää koskaan hiihtää, toimia muuttoapuna tai vaikka pilkkoa puita - se vaan tuntuu todella lannistavalta.

Hei,

Täällä varmaan aika samanlainen oireilu. “mukava” kuulla, että en ole ainut ongelman kanssa.

Itselläni johtuu huonosta anatomiasta, jossa olkaluun pää on suhteessa olkanivelen nivelkuoppaan liian takana. Tästä syystä se on vuosien varrella syönyt laajalta alueelta tuota rustoa alueelta.

Caput huomattavan takana glenoon nähden ja MRIn perusteella retroversiogleno ja varsin kookas etulabrum

Harmittaa todella paljon, että punttireeniä, moottorikelkkailua tai mitään muutakaan en todennäköisesti pysty enää tekemään ilman, että elän seuraavat päivät kivussa.

Lukenut netistä aika paljon asiaa, mutta tuntuu että mitään ei ole tehtävissä oikein. “elä kivun sallimissa rajoissa” tuli lekurilta ohjeeksi.

Kaaleppi oletko minkälaisia harjoitteita tehnyt, onko näistä ollut apuja? Itse olen vaihtanut punttireenit juoksemiseen, koska juoksemisesta ne eivät kipeydy ja haluan pitää itseni kuitenkin kunnossa. Fyssarilta olen saanut 5 eri liikettä, mutta tuntuu että kun niitä tekee niin nivel ärtyy aina. Kylmähoitoa, akupunktiota olen testannut, mut eipä juuri ole apua ollut.

Mikäli olet saanut jotain apuja, niin mielelläni vertaistukena kuulisin apuja itsellenikin.

Heippa! Kiva kun vastasit.

Minulla vaivaani hoidettiin 1,5 vuotta olkanivelen nivelrikkona, joka todettiin röntgenissä. Pari kuukautta sitten paljastui, että suurin kipu tuleekin hauisjänteen pitkän pään tulehduksesta, jota kuvasin viestissäni. Olkapään kipu on ainoastaan jomottavaa eikä vielä tässä kohtaa haittaa elämää. Olkanivelen nivelrikko diagnosoitiin siis tasolle 1/5. Kuntoilumuotoinani pyöräily, lenkkeily, kuntosali, ja kaikki fysioterapian antamat liikkeet. Ongelma on se, että koska hauisjänteen tuleduksen kuntoutukseen tulee eri liikkeet kuin olkapääähän ja nämä ihan vierekkäin, niin toiset liikkeet voivat tehdä toiselle hallaa.

Milloin sinulla on diagnosoitu tuo? Milla tasolla tuo on? Haittaako yöunia? Ensimmäinen asia, jonka superhyvä fyssarini minulle “määräsi”, on kokovartalotyyny, näin olkapäälle ei tule rasitusta noin kolmasosan ajan elämästäni, mikäli pystyy vaan nukumaan ainoastaan toisella kyljellä ja toinen on OK.

Jos unohdetaan hauisjänne, niin olkapäähän tulee heti enemmän kipua jos en tee fyssarin suosittelemia liikkeitä, jotka vahvistavat niin olkapään kuin selän lihaksia.

Jos täällä on mahdollista, niin voidaan jatkaa keskustelua yksityisviestein, olit ensimmäinen joka viestiini vastasi, puoli vuotta viestini jälkeen. Lähinnä ettemme “häiritse” muita.

Mukavaa loppuviikonloppua!

Hei ja kiitos viestistä!

Voidaan täällä pistää keskustelu ns. aluilleen ja jatkaa privassa enemmän!

Minulla tosiaan tätä ei edes röntgenkuvattu vaan oireitten perusteella todettiin vain, että kiertäjäkalvosin on mennyt ja minut passitettiin fyssarille. En kuitenkaan tätä oikein niellyt ja halusin tämän tutkittavan magneetissa, koska en huomannut mitään edistystä olkapään kipujen osalta (omalla rahalla). Ja sieltähän sitten tulikin diagnoosia nivelrikosta.

Tämä diagnosoitiin alkuvuodesta 2023 ja keväällä HUSissa vielä juoksin muutamaan otteeseen. Kuulemma ei oikein mitään voi tehdä. Ruston kuluminen voi joko loppua tai sitten se jatkaa kulutusta ja oireet pahenevat.

Ei oikeastaan haittaa yöunia, ellen herää siihen että nukun käden päällä. Tuo kokovartalotyyny voisi olla siis loistava vaihtoehto. Mutta arkisissa asioissa huomaan, että voimaa puuttuu olkapään alueelta enkä oikein tykkää vasemmalla kädellä mitään tehdä (esim. nostaa kahvikuppia kaapista). Kipu ei ole infernaalista vaan se käytännössä tulee jälkikäteen ja ilmenee särkynä, joka johtuu siitä että olkapää tulehtuu. Ja tuo pitkäkestoinen särky on aika puuduttavaa ja ahdistavaa ja hieman kyllä pelottaa että paheneeko se tässä ajanmittaan…

Voisikohan minulla olla myös tuo hauisjänteen pitkän pään tulehdus? Tuo kyllä kuvattiin magneetin jälkeen vielä siinä tt-kuvauksessa, olisi siinä varmaan jotain näkynyt?

Minulla kuvattiin maanantaina oikea olkapää, joka on kipuillut jo yli kolme vuotta ja sitä on hoidettu kiertäjäkalvosimen tulehduksena muutamaan otteeseen, kortisonipistoksilla ja fyssarin ohjeistamalla jumpalla. Kipu helpottanut enemmän tai vähemmän, mutta ei koskaan parantunut ja liikeradat olleet melko huonot koko ajan. Jatkuvaa särkyä, yösärky herättää varsinkin kun käännyn oikealle kyljelle. Nyt alkaneet sormetkin puutua. Vihdoin määrättiin röntgeniin ja tuloksena oli vakava-asteinen olkapään nivelrikko ja kaksi isoa osteofyyttiä. Minulla on lonkkiin laitettu tekonivelet oikea 2010 ja vasen 2013. Nyt pelottaa, että miten tämän oikean käden kanssa pärjää ja joutuuko/pääseekö tekonivelleikkaukseen ja kuinka se olkapäähän yleensä onnistuu? Minulla särkee olkapään lisäksi oljavartta, kyynärvartta ja niskalihajset ovat aivan jumissa. Oikea alkapää tuntuu itsestäni olevan vasempaa korkeammalla, mutta itseasiassa se roikkuu huomattavasti alempana kuin vasen. Liikuntaharrastukset (ratsastus, punttisali, kahvakuula) ja neulomisharrastus pikkuhiljaa jääneet kivun myötä ja mieliala on nyt kyllä matalalla.

Moi, minulle laitettiin 5.9. oikeaan olkapäähän käänteinen tekonivel. Olen nyt, vajaa kolme kuukautta leikkauksesta, oikein tyytyväinen tilanteeseen. Leikkauksen jälkeisen yön olin sairaalassa ja seuraavana aamuna kotiutettiin. Leikkauksen jäljeen kannoin kättä neljä viikkoa jonka jälkeen kättä sai alkaa käyttää. Kireyksiä ja liikerajoitteita on tietenkin vielä kun oli pitkään kipeä ja käyttämätön mutta kivut on pois! Voin esim. nukkua olan päällä. Jumpalla uskon vielä saavani lisää liikkuvuutta. Elämä on raskasta kipujen kanssa joten tsemppiä!

Ihanaa kuulla positiivisia uutisia onnistuneesta olkapään tekonivelleikkauksesta! Minulla todettiin kuukausi sitten oikean olkapään vaikea-asteinen nivelrikko; luu luuta vasten. Myös kiertäjäkalvosin kipuillut monta vuotta ja on tänä syksynä taas ollut kipeämpi. Kortisonipiikki auttoi paljon, mutta käden liikeradat ei ole kovin kummoiset. Sain lähetteen olkapäiden CT-kuvaukseen tammikuussa ja sitten ortopedin puheille. Mahdollinen leikkaus pelottaa, vaikka varmaan se on ainoa keino saada toimivampi ja kivuttomampi olkapää.