Olkapään nivelrikko

Hei, onko kellään kokemusta olkapään nivelrikosta? Onko laitettu tekoniveltä? Oletko saanut kasvutekijä injektiota olkapäähän? Minulla edessa uä ohjattu kasvutekijä injektio lähi viikkoina. Oletko saanut pistoksen ja miten se vaikutti?

1 tykkäys

Minulle on laitettu tekonivel vasempaan olkapäähän v. 2009 Coxassa. Kaikki sujui mainiosti ja olkapää on kivuton ja liikeradat todella hyvät. En ole edes kuulut mainitsemastasi kasvutekijäinjektiosta. Kertoisitko siitä lisää. Minulla on oikea olkapää jotain hoitoa vailla.

1 tykkäys

Minuakin kiinnostaa kuulla tästä infektiosta. Olen ollut nyt 7 kk oikean olkapään tekonivelleikkausjonossa, menee kuulemma yli vuoden eli ensi vuoteen. Kiva kuulla, että sait noin hyvän avun leikkauksesta.

1 tykkäys

Siunattu automaattinen tekstinkorjaus. P.o. “injektiosta”…

En tiedä itsekkään paljoa kasvutekijäinjektiosta. Toivoin että joku kokenut olisi siitä täällä kertonut. Terveystalon ortopedi tätä ehdotti ja nyt odotan aikaa julkisellepuolelle keskussairaalaan. Sen tiedän että omaa verta ensin otetaan ja jonkin käsittelyn jälkeen se pistetään ultraääniohjatusti olkaniveleen…

2 tykkäystä

Hei.
Sain oikeaan olkapäähän toukokuussa käänteisen tekonivelen 12 viikkoa sitten. Käsi toimii hyvin ja kivut jäivät pois. Lihasheikkoutta lavan seudussa ja kädessä. Maanantaina menen coxaan oik.olkapään lopputarkastukseen ja vasemman alkutarkastukseen.
Kuulen mielelläni lisää injektiosta.

2 tykkäystä

Moi, hienoa että olet päässyt eroon kivuista, mikä on käänteinen tekonivel :thinking:

Miten hyvin olkapään tekonivel kestää rasitusta? Mitä sillä voi tehdä käytännössä ja mitä ei? Millaiset liikuntamuodot onnistuu ja mitä tulisi välttää? Sauvakävely varmaan onnistuu, mutta miten esimerkiksi uiminen?

Ei pistetä kasvutekijäinjektiota kuitenkaan vaan laitetaan tekonivel…ehkä jo talven aikana. Toivoisin kuulevani lisää leikkauskokemuksia :thinking:

Moikka, mielellään tosiaan kuulusin mitä kaikkea olkapään tekonivelen kanssa voi tehdä ja mitä ei? Olen ymmärtänyt, että liikeradat ovat melko hyvät, mutta kestävyys hieman heppoinen. Tanssileirillä tapasin neidon, jolla oli olkapään tekonivel. Hyvin ainakin käden ali -tanssit sujui. Harmi kun, en huomannut kysyä enempää tai ottaa yhteystietoja neidolta, jotta olisi voinut kysellä enemmän tekonivelen kanssa elämisestä.

Minulla nyt molemmissa olkapäissä tekonivele, toinen reilu 2v sitten ja toinen 2,5kk sitten. Molemmissa tosi hyvät liikeradat, tosi noåeasti toipunut nyt tästä uudesta, käsi nousee jo melkein yläasentoon.
Tuossa ensin leikatussa olkapäässä harvoin edes huomaa että on tekonivel, joskus tulee esiin joku liikerata mikä vetäsee kivun eli on liian laaja. Eniten vaikuttaa se että on heikompi, lihaskuntoa pitäisi koettaa saada lisää. Arjessa ei juurikaan huomaa. Tavarat saan kaapista ylähyllyltä ja pyykit saan kuivumaan henkarilla ylänarulle, tosin näissä huomaa sen että pitkään ei pysty pitämään ylöspäin kerrallaan, väsyy helposti. Rinkkaa olen kantanut selässä noin kahden yön tavaramäärän verran, punninnut en ole. Mökillä huomioinut että puita kantaessa määrä on vähäisempi kuin ennen leikkausta, samoin vesiämpäri on vajaampi. Kauppakassit on kevyempiä ja pyrin nostamaan ne kahdella kädella. Eli vähän täytyy kantamusten painoa yrittää keventää.
Toivottavasti jotain apua näistä kokemuksista.

1 tykkäys

Hei ja kiitos Erjabirgitta rohkaisevasta päivityksestä. Sitä tässä leikkausta odottava miettii että onko leikkauksen jälkeen kovasti kipeä ja miten liikeradat palautuu. Mukava kuulla että arki sujuu vaikka vähän taakkoja keventäen.
Mukavaa kevättä…

Hieman omia kokemuksia. Minulla vasemman olkapään nivelrikko. Se kipuili aikoinaan ja kävin hakemassa muutamia kertoja kortisoonipiikin. Olkapään liikeradat pienenivät ja kävin uudestaan lääkärissä, koska liikeratojen pienuus haittasi sylitansseissa vientiä. Silloin lääkeri totesi, että olkapää “on ihan loppuun kulunut”. Olin silloin vajaa 50v. Aloitin olkapään vahvistamisen, ensin kuminauhojen avulla ja myöhemmin painoilla. Muutama vuosi meni hyvin, sitten olkapää alkoi kipuilla tanssiessa . Vasemman olkapään lihakset olivat surkastuneet (käden käyttöä valttelee vaistomaisesti). Aloitin uudestaan olkapään vahvistamisen kehonpainoharjoittelun avulla. Lisäksi venyttelen kättä säännöllisesti. Käsi toimii edelleen ja sain kivun pois ja liikeradat hieman paranivat. Liikeradat edelleen kuitenkin selvästi vajaat. Vaatii siis jatkuvaa lihasharjoittelua, venyttelyä ja käden liikuntaa. Tällä tavalla olen saanut lisäaikaa ja siirrettyä tekonivelen laittoa.