Olkapään nivelrikko

Minä sain kaksi vuotta sitten lähetteen olkapään tekonivelleikkaukseen. Kivut olivat todella kovat ja minullakin luu luuta vasten -tilanne. Kipeämmän olkanivelen liikkuvuus oli suuresti rajoittunut. Aloin jumpata joka aamu olkapäitä nauhan ja kepin avulla ja käydä ohjatussa vesijumpassa ja virtuaaliniveljumpassa. Vähitellen kivut hellittivät. Jonotettuani vuoden ja 7 kuukautta minulle löytyi leikkausaika, mutta tilanne oli niin paljon parantunut, etten lähtenyt leikkaukseen. Näin minun kohdallani pitkä jonotusaika osoittautui hyödylliseksi… Nyt liikkuvuuskin on vähän parantunut ja särkyä vain satunnaisesti. Tsemppiä kaikille olkapäävaivoista kärsiville!

Mikä on käänteinen tekonivel? Haluaisin tietää.

Käänteinen tekonivel on erikoistekonivel. Siinä on osat oikeesti käänteisesti. Olkavarrenluun päässä on normaalisti ‘nuppi’ ja vastakappaleena ‘kuppi’. Nyt nuo asiat on toisin päin. Olkavarressa on ‘kuppi’ ja olkapään puolella siis ‘nuppi’. Sitä käytetään kun halutaan varmistaa että vioittuneet jänteet ei tulevaisuudessa lisää ongelmia ja tekonivel toimii ilman myös jänteiden ja kiertäjäkalvosimen tukea.