Vaellus ja keinonivel

Löytyykö täältä muita vaeltajia? Minulla on lonkassa keinonivel ja olen tehnyt päivän vaelluksia, esim pienen karhunkierroksen ilman ongelmia. Nyt haaveilen useamman päivän vaelluksesta, mutta ongelmana on se, että kuinka paljon pystyn kantamaan suhteessa painooni? Onko kokemusta/suositusta?

1 tykkäys

Täällä myös vaeltaja, tekonivelet tosin molemmissa polvissa ja molemmissa olkapäissä. Tämän vuoksi vaellukset on ollut jo useamman vuoden ajan vain yhden-kahden yön pituisia. Pidemmistä myös haaveilen. Periaatteessa esim neljän yön kamat ei paljoa ole painavempia kuin kahdenkaan, lähinnähän lisäpainoa tulee vaan ruoasta. En ole kyllä rinkaa nyt punninnut. Tärkempänä koen mahdollisimman hyvät vaelluskengät sekä kävelysauvat tukemaan liikkumista ja tasapainoa. Mielenkiintoista olis kuulla kokemuksia muiltakin vaeltajilta jos löytyy.

1 tykkäys

Hei Erjabirgitta! Kiva kuulla, että useamman päivän vaellukset onnistuvat! Tiedätkö, onko mitään painosuosituksia rinkalle?
Muistelen, että leikkauksen jälkeen sanottiin, että saa kantaa
10 % omasta painosta, mutta missään ei lue koskeeko tämä
loppuelämää- vai onko se tapauskohtaista ja siitä kiinni, kuinka hyvin voi ja millaisia taakkoja on tottunut kantamaan. Kuulisin mielelläni lisää aiheesta sinulta Erjabirgitta ja muiltakin, kiitos!

En ole vieläkään päässyt tuumasta toimeen, mutta aikoinaan leikkauksen jälkeen nimenomaan kysyin eräretkeilystä ja lääkäri näytti vihreää valoa. Kuulemma jakeluauton kuljettaja ei ole suositeltava ammatti (eli työkseen ei saa raskaita taakkoja nostella), mutta sen retkirinkan vielä saa muutaman päivän ajan.
Testatuksi tuli kerran sen verran että parikymmentä kiloa keikkui rinkassa yhteensä muutaman kilometrin matkan.

1 tykkäys

Useamman päivänkin vaellus onnistuu hyvin varsinkin kun kiinnittää huomiota varusteiden painoon. Mulla rinkka, makuupussi, makuualusta, teltta ja keitin painavat vain hieman vajaa 4 kiloa eikä näillä tarvitse tinkiä mukavuudesta. 20 kiloista rinkkaa ei todellakaan tarvitse kantaa. Minulla on tekonivelet polvessa ja lonkassa muutamien muiden vääntymien ohella. Sauvat ovat mielestäni tärkeät ja mulla ne ovat aina mukana.

1 tykkäys

Hei, kiitos viestistäsi! Kiinnostaisi kovasti minkämerkkisiä muo varusteet ovat, kun ovat niin keveitä! Esim rinkka taitaa painaa jo useamman kilon…

1 tykkäys

Suosittelen etsimään tietoa kevytretkeilysivustoilta.
Itselläni varusteet ovat kompromisseja mukavuus huomioon ottaen. Makuualustani 650g on 9cm paksuinen talvellakin hyvin eristävä sillä olen todennut olevani arka maasta tulevalle kylmälle.
Makuupussi 700g untuvaa (sillä tarkenee pienessä pakkasessakin kun kesällä niitäkin joskus on).
Telttoja löytyy laajasti noin 1.5 kg painoisia, kevyimmät kahden hengen noin kilon.
Rinkoissa on valtavasti valinnan varaa, minun selkään sopiva 70 litrainen rinkka painaa 1.3kg.
Vaellussauvojen painoissakin on yllättävän suuria eroja. Mun sauvat painavat 310g yhteensä.

1 tykkäys

Se 20 kiloa ei muuten ollut retkeilytarvikkeita, vaan olin “kirjakuormaa kantava aasi”, kuskasin aarteita tätini jäämistöstä.

Olin viikon vaelluksella Pöyrisjärvellä, kun oli kulunut vuosi oikean polven leikkauksesta. Otin buranat mukaan varmuuden vuoksi. Ei ongelmaa.
Myöhemmin olin töissä Pyhätunturilla 6 viikkoa. Vein välillä porukkaa maastoon. Se ylös-alas ei sopinutkaan leikkaamattomalle polvelle. Oikea komppasi. Kun vasen tasaisella kävelystä (ja kortisonipiikistä) rauhoittui, tokeni oikeakin. Nyt en ole taas enää muistanut, että minulla on polvet.