Töistä pois nivelrikon vuoksi?

Olen lähes kuusikymppinen ja sairastan yleistynyttä nivelrikkoa. Teen työtä, joka vaatii ns. näppivoimia. Peukaloiden tyvinivelet ovat sökönä, joten parasetamolia kuluu maksimiannos, 3g vuorokaudessa, eikä työskentely sittenkään ole kivutonta.

Työnantaja ei pysty järjestämään kevyempää työtä, joten olisi mietittävä jotain muuta. Tässä asiassa aloite on ilmeisesti minulla, mutta en tiedä mitä eri vaihtoehtoja olisi tarjolla ja kenen puoleen kääntyä. Työterveyslääkäri ei halua sanoa mitään, uusii vaan kipulääkereseptiä.

Miten teillä muilla on asiat sujuneet nivelrikon ja työ- tai eläkejärjestelyjen kanssa?

Huomenta Katti. Minulla oli samanlainen kipuilukierre töissä polven nivelrikon kanssa. Työnantajalla ei ollut järjestää kevyempiä töitä. Onneks työterveyslääkäri oli tilanteen tasalla, niinpä hänen myötävaikutuksellaan ja lausunnoillaan oli suuri vaikutus, et pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle. Olipa työ kuin työ tarvitset jalkoja ja käsiä. Sit kun niihin tulee sairaus, on vaikea löytää työtä, jota voisit kivuttomana tehdä. Mieti Katti hyvä kaks kertaa, kumpi Sinulle on tärkeämpi terveys vai kivulla tehty työ. Minulla elo ei luksusta ole, mut omaan tahtiin voin kotihommani tehdä ja levätä silloin kun siltä tuntuu. Kello kaulassa ei tartte kulkea.

2 tykkäystä

Hienoa, että sinun asiasi on järjestynyt, kuten tuossa tilanteessa kuuluukin! Kauanko jouduit tekemään töitä kipeillä polvilla? Entä minkä ikäinen olit päästessäsi tk-eläkkeelle?

Minullekin tärkeintä olisi terveys. Jatkuva lääkkeiden syöminen töiden vuoksi tuntuu älyttömälle. Työterveyshuollon lääkäreistä joku jopa sanoi, että työ on mainiota liikuntaa kipeille käsille! Sen tohtorin pakeille en enää mene. Pitää löytää jostain nivelrikkoon perehtynyt lääkäri, että pääsee asioissa eteenpäin.

1 tykkäys

Hyvää sunnuntai aamua Katti. Olin jotain 61v jäätyäni tk:eläkkeelle. En muista tarkkaan koska kipuilu alkoi, mutta mielikuva on et 2013 vas.polvi tähystyksellä korjattiin/poistettiin kierukan kappaleita. V 2017 oik.polvi aloitti kipuilun ja sairauslomat eivät poistaneet kipuja, joten tekonivelen vaihto oli edessä. Ja samantien haettiin tk-eläkettä. Tietysti liike on hyväksi nivelille. Mutta ei mikä tahansa liike. Pitää etsiä tietoa ja kokeilla itse mikä liike käy. Entisenä kunto-ohjaajana muistan et liike ei saa tuottaa kipua, vaan liikunnasta pitäisi tulla hyvä olo.

1 tykkäys

Hei,minulla on nivelrikkoa kaularangassa,lannerangassa,sorminivelissä ja varpaissa sekä polvissa,vasemmassa tekonivel.Olkapäät ja etenkin ac nivelet ovat särkeneet yötä päivää yli 2 vuotta.Täytän ensi kuussa 62 vuotta.Teen näyttöpäätetyötä.Hain ja sain osatyökyvyttömyyseläkkeen joka alkoi eilen :slightly_smiling_face:

6 tykkäystä

Minulla on moninivelrikko, eli nivelrikkoa olapäästä varpaisiin ja sormiin, polvet terveet. Olen 54 vuotta ja työskentelen kotihoidossa.
Lonkissa tekonivelet ja nyt tulossa tekonivel vasempaan olkapäähän
Tiedättekö, voiko hoitotyötä jatkaa? Eli, voinko nostaa kaatuneen ihmisen lattialta ylös?
Liikeradat nyt heikentyneet ja lihasvoima

Kyllä se varmaan on vähän haasteellista tämä hoitotyö nivel ongelmien kanssa !
Itse olen vanhusten palvelutalossa toinen lonkka vaihdettu ja toiseen kohta , mutta minulla nivelrikkoa myös polvissa, selässä, sormissa ja nilkoissa.
Mietinnässä onkin mitä muuta sitä voisi tehdä seuraavan leikkauksen jälkeen…

1 tykkäys

Huh,huh .Ihme että jaksat käydä töissä jatkuvan kivun kanssa.Itse olen syönyt kipulääkettä Motifene dual 75mg lähes 2 vuotta päivittäin vasemman polven nivelrikon takia ja käynyt kokopäivä töissä.Nyt on vaan alkanut kovat kivut öin ja päivin.Odottelen HUS tekonivelleikkausta.kipuilu on päivittäistä ja meinaa viedä hermot.

1 tykkäys

Kuulostaa käsittämättömältä, että teet tuollaista työtä. Mitä työterveyslääkäri on sanonut tilanteesta?

Itse olen ollut keva:n osakuntoutustuella töissä reilun vuoden,tosin suurimman osan siitäkin sairauslomalla. Nyt sekä sairauslomaa että kuntoustukea jäljellä maaliskuun loppuun.
Hieman hirvittää, mitä sen jälkeen. Työterveys vaihtui vuoden alussa ja kuulemma reumalääkärikin vaihtuu.
Työkyvyttömyyseläkettä harkitaan, kun lääkäri arvioinut työkyvyttömyyden jatkuvan yli vuoden. Tämä sairausloma alkanut marraskuussa, eli nyt täytyy “toivoa” että jatkoa kirjoitetaan. Tosin tuleehan olkapään tekonivel leikkauksesta kolme kuukautta. Mahtaako enää kyetä töihin? Voiko uudella olkapäällä nostaa asiakasta esim lattialta ylös?

Itselläni silloin aikoinaan meni saikulla plus kesäloma siihen jatkoksi muistaakseni 6 ja 7 kk per polvi. Jonkin operaation jälkeen aloitin työt muistaakseni 4 tuntia työtä, loppupäivä saikulla, eli kela tais olla silloin maksaja tolle loppupäivälle. Hämärästi muistelen, et 9 polvioperaatiota olen käyny läpi, sisältää tekonivelien laiton.
Nykyisin olen työkyvyttömyys eläkkeellä, on iän myötä tullu muitakin vaivoja, no kyllähän minä ymmärrän ettei loikka enää pitene :nerd_face:

Hei, hienoa että sinulle on järjestynyt työkyvyttömyyseläke. Oliko eläkeyhtiö mikä?
Työeläkeyhtiö Varma on hylännyt työkyvyttömyyseläkkeeni. Olen tänä vuonna 60-vuotta täyttävä jo 40 vuoden työuran tehnyt. Minulla on nivelrikko kaularangassa, vasemmassa polvessa, vasemmassa ranteessa ja peukalonivelessä sekä lannerangassa. Lisäksi kroonistunut ns. golfkyynärpää ja lannerangan hermojuuripinteet x 2. Vasemmassa polvessa lisäksi leikkauksen jälkeinen kova kiputila sekä turvotus jo 4 vuotta. Toimintakyky kauttaaltaan huono. Jaksan n. 2h päivästä tehdä jotain. Lääkitys kova: opiaattikipulaastari sekä Lyrica. Tulehduskipulääkkeitä en saa syödä sydänlääkityksen ja vuotoriskin takia. Minulla siis myös sepelvaltimotauti.
Työurani on ollut raskas: työpäivät 10-12 tuntisia. Nyt olen sairaslomalle kirjoitettuna Ortonilta toistaiseksi eli ei paluuta työelämään. Olisiko kellään mitään ajatusta mitkä lausunnot mistä auttaisi saamaan työkyvyttömyyseläkkeen läpi? Viimeisin työnantaja irtisanoi työsuhteen sairauden vuoksi, kun ei ollut kevyempää työtä tarjota.
Olisin kiitollinen avusta, sillä VARMA vain lausui hylyssään, että ”oireet” liittyvät normaaliin ikääntymiseen, eikä edes työkyvyn menetyksen uhkaa ole.

1 tykkäys

Minun eläke tuli muusta tapaturmasta, ei siis nivelrikosta.

1 tykkäys

Olen sairastanut nivelrikkoa kymmenkunta vuotta, ensin polvissa ja nyttemmin lonkissa. Luulen sitä olevan kyynärpäissä ja ranteissakin. Toisesta lonkasta olen leikkausjonossa ja nyt se on ollut erityisen kipeä. Kipulääkkeitä menee koko ajan ja nyt olen joutunut olemaan poissa myös töistä kivun takia.

Ei se kipu sairauslomallakaan katoa, mutta helpotti kumminkin. Haluaisin käydä töissä, mutta välillä kipu on sietämätöntä. Kunpa leikkaus toteutuisi pian.

Jaksamista leikkausjonoon.

1 tykkäys

Kiitos Juha! Teidän muiden kokemuksista lukeminen auttaa kestämään.

Hei RiZe!
Kelan kuntoutuksessa neuvottiin, että eläkehakemuksen mukana tulee olla lausunto mahdollisemman monelta eri alan lääkäriltä, ainakin kahdelta. Yhden niistä pitäisi olla fysiatri. Pelkkä yleislääkärin lausunto ei riitä.
Jospa tästä tiedosta olisi sinulle hyötyä!

2 tykkäystä

Sama täällä.

On vaikea käsittää, että vaikka vaivoja on noin paljon, ei vakuutusyhtiö myönnä työkyvyttömyyttä. Onko yhteiskunnalle halvempaa säilöä ihmistä kortistossa kuin myöntää tosiasiat?

Minulla nivelongelmia on paljon vähemmän, mutta työkykyneuvotteluissa päätettin työsuhde lopettaa, koska kevyempää työtä ei pystytty järjestämään. Sain sittemmin kielteisen kuntoutustukipäätöksen. Hoitavan lääkärin mukaan artroosit ovat vahva-asteisia, mutta vakuutusyhtiö katsoi muutokset sekä niiden aiheuttamat haitat lieviksi. Että tämmösiä.