Toipuminen polven tekonivelleikkauksen jälkeen

Oikea polvi leikattiin toukokuussa 2021. Toipuminen sujui varsin hyvin. Polvitaipeen ja takareiden kireys tuotti eniten hankaluuksia, mutta ahkera venyttely tuotti tuloksia ja nyt polvi on erinomaisessa kunnossa. Kivuton ja toimiva.

Vasen polvi leikattiin tammikuussa 2022. Kahdeksan kuukautta leikkauksen jälkeen polvi edelleen turvoksissa. Takareidessä jatkuva kireys ja särkytila. Venyttely ei tuota tulosta. Kivuliaimmillaan kireys tuntuu/heijastuu polvitaipeesta sääreen ja ylöspäin pakaraan ja alaselkään. Selän kivut hellittävät kun olen liikkeessä, mutta levosta liikkeelle lähtö on aina kivulias.

Vasen polvi olisi leikattu jo 11 vuotta sitten, mutta koska oli kohtuu kivuton siirsin leikkausta. Tänä aikana on varmasti muodostunut koko kehon virheasento, joka nyt sitten oireilee leikkauksen jälkeen. Onko kenelläkään vastaavanlaista kokemusta ja jos on niin mitä teitte tilanteen korjaamiseksi? Nyt olisi tarkoitukseni koettaa olisiko faskiamanipulaatiosta apua. Lisäksi kiinnostaa tietää pitääkö tekonivelpolvenne ääntä liikuteltaessa? Olen aktiivi pyöräilijä ja polkiessa vasen polvi pitää ääntä “napsutusta”. Oikea polvi toimii hyvin ja äänettömästi.

Kaikesta huolimatta olen tyytyväinen polvien kuntoon. Nyt olen polvineni ehtinyt kiertämään tänä kesänä useammankin kansallispuiston mikä olisi ollut ennen leikkauksia mahdotonta.

4 tykkäystä

Kiitos, kun jaat kokemuksesi tänne!
Itselläni polvi-operaatio edessä ja siksi toisten kokemukset leikkauksen jälkeisestä elämästä kiinnostavat.
Urhea olet ollut kuitenkin kun olet kiertänyt kansallispuistoja “uudella polvellasi”. Tuon minäkin joskus haluan tehdä.
Kaikkea hyvää kuntoutumiseesi!

3 tykkäystä

Jnkv samanlaisia kokemuksia,arpikireys,turvotus ja säryt jatkuivat vuoden verran.Pahin kipu minulla oli pohkeessa,ilm pitkään jatkunut ojennusvajaus ennen leikkausta oli johtanut lihasten ja jänteiden kiristymiseen ja lyhentymiseen.Sain avun lopulta faskiaterapiasta yhdistettynä lpg hoitoon! Tsemppiä!

3 tykkäystä

Lisäys vielä: Tekonivelpolvi piti pitkään napsumista liikkeessä mutta nyt se on loppunut (leikkauksesta 2 vuotta)

2 tykkäystä

Moi. Minulle laitettiin polven tekonivel vasempaan polveen 31.8.2022 ja oikeaan polveen 17.10 Leikkaukset sujui mutkitta ja toipumiset hyvin erilaisia. Vasen polvi oli pahemmin kulunut kun oikea ja jälkikivutkin pahemmat.tarqinikkia (5mg) meni maksimimäärä vrk koko 2 viikon satsi,lisää en hakenut vaan aloin pärjäämään arcox 60 mg illalla otettuna ja panadol 1g . 3x vrk. Voimistelin sitkeästi joka päivä viikonkuluessa leikkauksesta kotiin saaduilla ohjeilla,se tuotti tulosta nopsaan.Asiaa auttoi myös se että olin hommannut koiran ennen leikkaukseen menoa ja tunnin välein klenkkasin kepin kanssa pihalla sen kans. Kuukauden ja 2 viikon päästä täydet liikaradat,yökivut pois ja pääsin lyhyitä lenkkejä ilman sauvaa. Aloitin myös arven rasvaamisen ja hieromisen ,nipistelyn,venyttelyn aika pian hakasten poiston jälkeen.

Toisen polven leikkaus sujui myös nopsaan ja ilman mutkia. Verenpaine nousi ja syke ja oli yhden vrk:n korkea kunnes rauhoittu. Kipulääkettä (oxycont) ei edes tarjottu niin hanakasti kun vas polven kanssa ja pärjäsinkin yhdellä 10 mg/ yö.
Hb laski 110 ja se tuntu heti ja tuntuu vieläkin.Leikkauksesta on nyt viikko ja 4 p. Ruokahalu ollu huono,huimausta ,tykyttelyä,pahoinvointia jalkojen heikotusta,eli eipäs lähtenytkään yhtä vauhdikkaasti toipuminen vaikka polvi on paljon parempi nyt kun vas oli tässä vaiheessa. Lievä anemia, voimakas arcox(120mg) kuuri teki ilmeisesti näitä oireita alhaisen hb: n lisäksi. Tänään aloitin 90 mg arcoxin ja käsitin että sitä voi sitten ottaa jo ihan kipujen mukaan ei kuurina kuten tuo vahvempi. Jos syömisestä on pidempi väli alkaa huimaaminen ja heikotus. Koiraa en uskalla kotiovelta kovin pitkällä käyttää kun pelkään huimauskohtausta. Onneksi on apua tarvittaessa koiran kanssa.

Minulla on taipumusta myös liialliseen itsetarkkailuun ja kun pikkusen heittää pääs pitää yrittää tajuta että en ole kuolemassa :grin: ja paniikki ei pääse pahentamaan oloa. Mutta hyvin erilailla tämä toipuminen menee,pahempi polvi ei estänyt ulkona samoilua niin paljon kun nyt nämä muut heikotus,pyörrytys ongelmat, rautaa olen syönyt nyt 4 p. Eiköhän tämä tästä. Istumajumppia tehnyt ahkerasti ja polvi suoristuu ja koukistuu jo kivasti. Yöksi. 20 :00 panadol forte.22:00 tarqinik. puolenyön jälk. panadol forte. Hyvin pärjännyt näillä.

Olen perusterve 54 v nainen.
Astma ja kilpirauhasen vajaatoiminta riesana. Lievä verenpaineruti. Sydän ekg ok.

Kiitos kun jaksoit lukea. :blush:

6 tykkäystä

Tsemppiä toipumiseen. Itse odotan ensimmäistä polvioperaatiota. Itse leikkausta enemmän jo nyt jännittää kuinka kuntoutuminen aikanaan lähtee sujumaan.

3 tykkäystä

Moi,kiva kun vastasit. Huomenna tulee 2 viikkoa toisen ja onneksi viimeisen :grin: polven leikkauksesta. Huomenna otetaan hakaset pois ja se on helpottavaa ja tuttua hommaa . Olen hivenen ollyt kärsimättömämpi tämän toisennpolven kanssa,jotenkin vaatisin itseltäni enemmän toimintaa mutta onneksi huono olo jarruttaa koska, luin vanhoja päiväkirja merkintöjä niin ihan samassa kohtaa toipuminen etenee,ehkä kivun puolesta paremminkin. Olen nyt 2 p mennyt pelkällä 1 g panadolilla 3 x p puolikas 4 h välein . Kylmää ja koholla ja hierontaa ja voltarenia yöksi. Lähinnä sääreen ,polvitaipeeseen ja nilkkaan.Tulet huomaamaan että säryt on mitä ihmeellisissä paikoissa.

Operaatiota ei tarvi pelätä.Kuuntelin koko toimenpiteen ajan ja se ei kestänyt edes tuntia tämän viimeisen polven kanssa. Kerroin vaan että puudutus tuntu nousevan kaulaan asti niin ottivat sen huomioon ja seuranta on priimaa. Katsot että taipeet on kunnossa itellä pikkuvarpaan välit meinas hautua ennen leikkausta edeltävällä viikolla ku tressasin että hautuvatko😁talkkia tai sinkkivoidetta niin hyvänä pysy.

Jälkihoito ,kipu ym. on sairaalassa hallinnassa ja olet kokoajan hyvässä tarkkailussa. Nälkä on kova leikkauksen jälkeisinä päivinä,mikään ei tuntunu riittävän :grin:

Toimit täsmälleen ohjeiden mukaisesti niin kaikki menee hyvin. Rutiinitoimenpitetä nämä ovat jo. Älä pelkää. :blush::pray:

4 tykkäystä

Tosi hyvää kuvausta sinun tapahtumista ennen, aikana ja jälkeen leikkauksen. Kiitos kun selostit niitä.

Valaa uskoa, että minäkin selviän ja saan toimintakyvyn palautettua.

2 tykkäystä

Polven nivelrikko alkoi kaatumisesta ladulla ja polven vääntymisestä sivulle n. v 2000 ja olin 41v. Rustopinnalta lähti pala pois.
Polven tekonivel 7.12.2022. Leikkaus meni hyvin, sopivasti lääkitystä, en tajunnut paljoa leikkauksesta :wink: Hyvä palvelu HUS Porvoossa.
Kotona koko koipi oli turvonnut ja minusta kovin kivulias pitkään. Kipuasteikko muuttui leikkauksen jälkeen, nyt tiedän mitä kunnon kipu. Välillä heräsin 4-5 kertaa yössä ja pakko jalotella. Alku kyynärsauvoilla kömpelöä köpöttelyä. Ulkona liukasta, köpöttelin ison kerrostalon kellarikäytävällä edestakaisin.
Jumppa oli vaikeaa kovan turvotuksen takia. Edelleen 2kk jälkeen polvi ei ojennu suoraksi. Polven taipumusta haittaa kiristävä arpikudos, jota rasvaan monta krt päivässä.
Hakaset tai joka toinen otettiin pois 2vk jälkeen ja loput 3vk leikkauksesta.
Hyytymisen estoon sain kuurin tabletteja aamu ja ilta. Tärkeä!
Kipulääkkeeksi sain alkuun Arcoksia 120, Panacod 4x2 kpl. Kovia kipuja oli paljon.
Nyt on aamuun Arcoksia 120, Panadol forte ja Panacod 1-2 yöksi unta varten. Parasetamolia max 3mg / vrk.
Olen hoitanut koipea kylmä, koho usea kerta päivä ja yö. Tehnyt paljon rentoutus ja mindfulness harjoituksia.
Alkuun pohje oli kivikova, myös jalkaterä varpaat turvonneet. Jalkaa paleli, huono verenkierto turvotuksen takia.
7vk leikkauksesta alkoi jalka kestämään, taipumaan. Olen aĵanut autolla, mennyt metrolla bussilla. Kuntopyörällä on pyörähtänyt takaperin, etuperin vajaa kierros edestakaisin.
Kyllä kivut kestää, ne helpottaa aikanaan. Ystäviä käynyt piristämässä <3
Huonot yöunet kai korosti minun kipuja sekä masennustausta.

Ystävän miehen polvessa tuore tekonivel, ei kipuja ekan viikon aikana! Näin hienosti voi mennä :slight_smile:

3 tykkäystä

Minulle tehtiin vasemman polven tekonivelleikkaus joulukuussa 2022. Aikaisempina vuosina samaan polveen eturistisiteen korjausleikkaus ja osteotomia+eturistiside, epäonnistuivat eturistisiteen kohdalla. Nykytilanne kesäkuu 3.6.2023: Kävelyä aamuisin siten, että polven sivulla ja etuosassa kireys ja ns.ottaa vastaan, kävelylenkki (3km) aloitettu vasta 16.4.2023. Kävely hankalaa. Kuntopyörällä 30 min/pvä aloitettu noin viikko sitten, vaikeaa kireyden ja polven alapuolen vastaanottamisen johdosta (kireys, luuta vastaan?). Jalkaa vedetty sisäänpäin kovasti kivun myötä ja tehty salilla voimaharjoittelua lihaskunnon vahvistamiseksi. Tietenkin tähän tilanteeseen vaikuttaa aiemmat “käynnit” polvessa. Husin ortopedin mielestä toipumiseen menee vuosia, mutta epäilen. Leikkaus on kuitenkin tehty Mikkelin keskussairaalassa (Husin pitkät jonot) ja menen Mikkeliin kuvantamiseen ja vastaanottoon tässä kuussa.

Vasemman polven tekonivelleikkaus tehtiin marraskuussa 2022 ja polvi toimii nyt hyvin. Leikkauksen jälkeen sääri ja reisi olivat mustelmilla ja kipeitä varsinkin öisin, hieroin jalkaa, kävelin ympäri. 3 viikkoa leikkauksesta aloin vähentää lääkkeitä, mutta en voinut kaikkia lopettaa, koska oikea polvi odotti myös leikkausta. Kuntopyöräily sujui 2 kuukauden jälkeen.
1 päivä kesäkuuta leikattiin oikea polvi Coxassa. Jalka on turvoksissa, mustelmilla ja kankea… Onneksi joka päivä menee parempaan suuntaan. Ja onneksi on kesä, ei tarvitse pelätä liukkautta! Laitoin talvella kalenteriin ylös vasemman polven toipumista, nyt on hyvä verrata miten sujuu.
Toipumista ja lämmintä kesää kaikille!

Minulle hieronta teki ihmeitä. Jos pääset paikalliseen fysioterapiaan, pyydä hieronta. Sitä pitäisi kaikkien saada 6 viikon jälkeen. Jos et pääse, kokeille yksityistä hierojaa, suosittelen urheiluhierontaa. Minulla on erittäin pienet tulot mutta, käyn urheiluhieronnassa vuosi leikkauksien jälkeenkin. Kerran kuussakin auttaa paljon. Pääsisin nopeampiin tuloksiin jos pystyisin hieromaan itseäni. Mutta, en pysty. Hieroja ja fysioterapeuti pystyvät antamaan erittäin tärkeitä vinkkejä ja henkilökohtaisia kuntoutus-, itsehoito- ja hierontaohjeita. Pyydä heidät lähettämään ne sähköpostiisi varmistaaksesi muistavasi ja ymmärtäväsi ne oikein.
Hyvää terveyttä ja tsemppiä kuntoutukseen.

Kiitos Marija vinkistä ja tsempeistä. Katsotaan sitten Mikkelin jälkeen, mitä kirurgi arvioi polvea. Jollain oli kestänyt viisi vuotta toipumiseen, fyssarin avulla. Husin ortopedi tämän mainitsi, varmaan erityistapaus. Hyvää kesän jatkoa sinne.

Oikea polvi leikattiin 4.8.23 eli aika tuore tekonivel ja eka sellainen. Pääsen jo hyvin liikkumaan ja olen syönyt kipulääkettä vain tarvittaessa. Istumatyö turvottaa jalkaa, mutta se lienee normaalia. Nyt lomalla olen kävellyt joka päivä, 7 km pisin lenkki. Jalka kipeytyi ja aloitin Arcoxia 60 mg kuurin. Yöuni on katkonaista, täytyy vaihtaa asentoa jatkuvasti. Mutta sitähän se oli jo ennen leikkausta. Haava on parantunut hyvin, hieron ja rasvaan sitä joka päivä ettei tulisi kiinnikkeitä. Polvi ojentuu hyvin, mutta ei taivu alle 90 asteen vaikka kuinka jumppaan. Sen vuoksi pyöräily ja uiminen ei onnistu. Johtuukohan tämä polven turvotuksesta? Taidan olla liian malttamaton…huolestuttaa, että polvi ei taivu ikinä!

Minulla oli polvi “taipumaton” leikkauksen jälkeen. Ojentui suht hyvin. Kävin 4 kk fyssarin hoidoissa kerran viikossa. Hän hieroi ja taivutti sentti sentiltä tuona aikana. Päivittäin jumppasin ja väänsin itse parhaani mukaan. Se oli lähes kokopäiväistä työtä. Eikä ollut kivutonta. Fyssarin mukaan ongelman aiheutti ajan oloon lyhentynyt reisilihas.
Nyt taipuu hyvin, mutta edelleen on pientä jäykkyyttä, eikä pääse ääriasentoon. Pyöräily ja uiminen onnistuu. Operaatiosta on puoli vuotta.

Jaksuja jumppaan ja taivutteluun!!

Tätäkin ketjua lukiessa tuntuu tutulta nuo toipumisajan erilaiset vaiheet kipuineen ja taivutusongelmineen. 2007 leikattu polvi ei koskaan palannut liikeradaltaan yhtä hyväksi kuin 2012 leikattu vasuri.
Oikeakin pikkuhiljaa toipui sen verran, että pyöräilykin onnistui. Muistan, kuinka vaikeaa oli olla itselleen armollinen ja antaa ajan kuntoutuksineen tehdä tehtävänsä. Mm. kuntopyörän hankin polvien liikeratoja treenatakseni. Hämärästi muistan sen ilon tunteen, kun polvi ensimmäisen kerran taipui niin paljon, että pystyin polkemaan ympyrää.

Moi!

Vasen polveni leikattiin Peijaksessa 28.11 ja vaikka toipuminen on edennyt hyvin ja esimerkiksi liikeradat ovat polvessa hyvät, ei käveleminen ole vielä nopeaa tai riittävän vakaata. Osittain sääolosuhteista johtuen en myöskään ole uskaltanut jättää toista keppiä vielä pois käytöstä ulkona.
Vasemman jalan lihakset ovat jotenkin ihan ihmeissään uudesta asennosta (polven virheasento korjattiin) enkä pysty esimerkiksi nostamaan jalkaa suorana ylös sängyllä tai suoristamaan istuviltaan.
Onko muilla ollut samanlaisia kokemuksia ja miten saitte lihakset taas pelittämään?
Teen jumppaliikkeitä ja käyn vesijuoksemassa ja kävelen kuitenkin suhtpaljon.

Hei. Miten te olette päässeet tekonivelleikkaukseen? Itse kävin kolme kk sitten Pihlajalinnan ortopedillä, joka sanoi ettei leikkaus auta. Liikuntaa pitää harrastaa, mutta polven ehdoilla. Oikea polvi on ongelmani ja kävely ts perusasia on se vaikeus ja vähänkin pitempään seisominen. Keppi auttaa painon tasapainotukseen. Olen ollut kova pyöräilemään ja haluaisin kovasti sitä tehdä ensi kesänä. Tosin lepokipua ei pahemmin ole ja yöt nukun hyvin. Viimeksi mainituista syistä ei nivelrikkoni ole näköjään edennyt tarpeeksi huonoksi. Olen 73 v enkä haluaisin pitkittää tätä ongelmaa liian kauan.

Mulla laitettiin oikeaan polveen tekonivel COXA:ssa tammikuussa 2023 ja vielä saa tehdä töitä. Käyn vesijuoksussa ja kuntosalilla sekä vielä jumppaan ja taivuttelen kotona jos en ollut muualla sinä päivänä. Käyn myös fysioterapiassa.
Samoja oireita kuin mitä täälläkin on kommentoitu, reiden ja pohkeen kireyttä ja tuntuu ettei millään veny.
Kuntosalilla reisiä treenatessa pistää lumpioon mutta ei muuten ja välillä tuntuu kuin olisi irti vaikka tietysti ei ole, muilla samoja kokemuksia? Ohjelma on ohjaajan tekemä ja olen aika tarkka painojen kanssa etten riko itseäni. Yöllä myös kramppaa ja taive oli pitkään kipeä.
Jostai täältä luin että saattaa kestää kolmekin vuotta että on normaali toimintakyky mutta itseäni vähän häiritsee työterveyden puolella kauhea kiire kuntoutuksen kanssa vaikka työ ja arki sujuu. Mutta kuntoutus käy kyllä ihan työstä.Toipumista kaikille samassa tilanteessa oleville!

Meikälle tehtiin vasemman polven tekonivelleikkaus 13.3. Eli kolme viikkoa sitten. Jumppaa (siis liikkeitä joita kehotettiin tekemään) ja kävelyä olen tehnyt päivittäin. Mitä kokemuksia muilla on, nyt on polven yläpuolelle tullut sellainen järkyttävä paineen tunne (en sanoisi kivuksi), puristaa ja on aika epämiellyttävä. Kirjasessa jonka sain sairaalasta sanotaan, ettei kipu saisi hallita öisin, mutta en minä ainakaan vieläkään ole saanut nukuttua yhtään yötä ilman kipuja. Heräilen 1,5-2 tunnin välein, koska en saa jalkaa kunnon asentoon. Kipulääkkeeksi olen nyt viimosen viikon ottanut Panadol 1 g/3 krt päivässä. Etoricoxibia lopetin 2 viikkoa leikkauksesta. Kannattasko kysästä sairaalasta, vai kuuluuko tämä “taudin kuvaan”.