Suolilama opioideista

Hei! Onko kellään kokemusta opioidien aiheuttamasta suolilamasta? Epäilen että mulla on se on nyt… Järkyty vatsakivut, viikkoon ei vatsa toiminut laksatiiveista huolimatta ja 2 päivää kestänyt oksentelu… Soitin kalasataman terveyskeskukseen.pitäisi tulla paikan päälle jonku pikku lääkärin puoskaroimaksi, lähteä keskustaan röntgeniin ja tulla kuulemaan tulokset takaisin Kalasatamaan ja sieltä sitten lähete Hartmanin päivystykseen… En muuten enää suostu!!! Tää on ihmisarvoa alentavaa että puoli kuolleena juoksutetaan ympäri kaupunkia, ennen kuin voi mennä päivystykseen!!! Tiedän että terveyskeskuksessa ei pystytä suolilama lle tekemään mitään. Miksi, siis oi miksi pitäisi mennä pikku lääkärin kautta? Olen itse sairaanhoitajana, tiedän kyllä oireet eikä niihin auta se että lääkäri kuuntelee mun vatsaa ja laittaa sitten röntgeniin… Niihin auttaa inhottava nenämahaletkua ja taidan mennä suoraan Hartmanin tänään… Jätän noi juoksentelu puoli kuolleena! Olen niin vihainen ja pettynyt tähän alas ajettuun terveydenhuoltoon!

1 tykkäys

Hei! Todella raivostuttavaajuoksuttamista tilanteessa, jossa ihminen on varsin huonossa kunnossa. Eihän se terveelle ole temppu eikä mikään kiitää koko päivä paikasta toiseen . Toivottavasti menit ja pääsit suoraan toimeenpiteeseen! Minulla ei onneksi ole ko tilanteesta kokemusta, mutta äskeisen lonkan tekonivelleikkauksen ja opidoidien syönnin seurauksena vatsa oli ajoittain ” laiska”, ja sekin vähä oli hankalampi tilanne kuin saatoin aavistaa. Kerro miten kävi! Olen niiiin hengessä mukana.

Kiitos myötätunnosta! :pray:No, meni torstaina Kalasatamaan, tekivät lähetteen suoraan Meilahteen, missä verikokeet, vatsan TT. Ei ollut suolilama, mutta onneksi! lopetettiin Norspan-Kipulaastari, joka ei auttanut kipuun lainkaan vaan teki olon etovaksi, surulliseksi, pysäytti suolen toiminnan… Kauhea lääke!!! Sain tilaale Tarqinig 5mg/2,5mg.Siinä siis naloksonia, joka ehkäisee pahoinvointia ja ummetusta. Ainoa vaan että ko lääkkeelle ei saa Kela-korvauksia (farmaseuttikaan ei tiennyt miksi) ja kuukauden kipulääkitys maksaa 50 euroa… No, mutta, eteenpäin… Oli tosta käynnistä se hyöty, kun kerroin hoitavalle lääkärille että minut irtisanottu sairaslomien johdosta, infernaaliset kivut ja elokuussa laitettu lähete lonkan leikkausarvioon ja ajaksi annettu aikaisintaan helmikuu… Eli pitäisi vielä kärvistellä 3 kuukautta ennen ARVIOTA ja sitten vielä leikkausjonot päälle. Sanoin etten jaksa ja olen itsemurhan partaalla näiden kipujen takia, niin lääkäri teki kiirehtimislähetteen ortopedille​:pray:tämä antoi toivoa, syksy ollut niin surullista aikaa jatkuvien ja pahenevien kipujen takia+huoli toimeentulosta… Jospa se tästä…

2 tykkäystä

Hienoa, että sait paremman lääkkeen. Hyvä tietää, että tuollainen yhdistelmä on saatavana, jos tarvitsee. Toivottavasti saat pian oikean hoidon.

1 tykkäys

no hyvä! minäkin söin tarwiniqia lonkan tekonivelen jälkeen kuukauden ja se tepsi eikä vatsakaan ihan elottomaksi mennyt.oletko kokeillut saada palveluseteliä ? mun jpnotusajsksi arvioitiin 1v- 11/2v , liikuin kahdella kyynärsauvalla . palveluseteliä pyysin ehkä kesäkuussa ja ortoniin (h:ki) pääsin syyskuun lopussa.ortonin suhteen ei mitään moitittavaa. hasva oli siisti, lääkitys hyvä. Tarqinq ja pari muuta. kotiin parin yön päästä. nyt sain toiseenkin lonkkaan palsen. kaikki hamnashoidot ym uudestaan mut kaikenkaikkiaan pelkääminen on tällä kertas vähempää.leikattu lonkka on kivuton, mikä tuntuu vuosien vihlomisen ja kiristyksrn jälkeen ihmeelliseltä.
varmasn Sinullekin palse myönnetään kun kerrot miten hankalaa ja rajoittunutta elämä kipujen kanssa on.Tsemppiä syksyyn!

Eli jonot
Vain pidentyneet puolen vuoden aikana. Palvelusetelin avuin varmaan pääsisi nopeammin toimenpiteeseen. Hoito ja kaikki muukin oheistoiminta oli sujuvaa. Siis Ortonissa helsingissä. Toipilasaika on yksipuolista sisälläoloa, jumppaa ja somea, mutta varmasti osaan arvostaa kävelylenkkejä ja tavallista kaupassakäyntiäkin ihan uudella tavalla sitgen kun tämä ruljanssi on ohi ja liikkumjnen on helpompaa. Yhtään en kaipaa jäätä enkä lunta, en lumitöitä enkä liukkaita teitä. Mukavaa syksyä, kohtahan on. Uodenvaihde ja päivät alkavat valostua. Sitä odotan.

1 tykkäys

Kiitoksia Teille tsempistä! Tälläkin hetkellä itken lohduttomasti… Kipujen ja tilanteen toivottomuuden takia… Niin, tuosta palvelusetelistä… Eli kysyin sitä jo pari kuukautta sitten terveyskeskuksesta, ei onnistu! Ortonissa sanottiin että palvelusetelin voi saada, kun on ollut leikkauskonossa 6 kuukautta… Mutta kun en ole päässyt edes ARVIOON??? Ja sitä kautta leikkausjonoon… Vaikka tehtiin se lähetteen kiirehtiminen… Ja voin verrata, miten asiat olivat 9 vuotta sitten! Eli lähetteen tekemisestä arvioon, olin puolen vuoden sisällä leikkauksessa, kivut jäi sinne ja olin täysin työkyinem sen jälkeen… Nyt vaan makuutetaan, suomeksi kidutetaan! Olen kelan sairas päivärahalla jo nyt, minulle sanottu että menisi vielä ainakin 1,5 vuotta ennen leikkausta… Mä olen niin loppu, masentunut, kipeä, köyhä enkä löydä kyllä paljonkaan ilon aiheita elämässä… Minulla vielä 12 v tytär ja 5v iso koira, joista pitäisi pystyä huolehtimaan… No, sihteeri soittaa huomenna Peijaksesta, jospa saisin sen arvio ajan edes…

1 tykkäys

Jippii! Pääse ensi viikon perjantaina ortopedin leikkausarvioon! Olen onnellinen siitä! Eihän se vaatinut kuin 3-4 vuoden lonkkakivut, epäonnistuneet kipulääkekokeilut, menetetyn työsuhteen+pari kaverisuhdetta ja miljoona kyyneltä! Kyllä meillä on hieno terveydenhuolto!

1 tykkäys

Heippa! Joko olet ollut ortopedin vastaanotolla? Taas yksi nykäisy eteenpäin näissä rattaissa! Muistaakseni mun kohdalla ortopedikäynnin jälkeen oli vielä hampaiden tutkiminen ja hoito sekä jonku tiimin arvio soveltuvuudesta leikkaukseen, sen jälkeen palvelusetelin myöntö , sit oma soitto yksityispuolelle + muutaman kuukauden odotus. Ai niin ja leikkaavan lääkärin tapaaminen ja sairaanhoitajan tapaaminen kanssa, mikä sekin tieto aluksi vain ärsytti , mutta jälkeenpäin rauhoitti. Koko ruljanssi nimittäin tuntui kammottavalta etukäteen.viimeinen jonotus ei enää ollut niin toivotonta kuin ekat 6 kk.

Olen kuullut useammasta hoitoalalla työskentelevästä keinonivelen saaneista, jotka ovat jatkaneet työntekoa, fyysisesti raskastakin.se kuulostaa uskomattoman hienolta! Sanoitko että sulla on sairaanhoitajan koulutus? Teillä on vissiin mukava työtilanne!