SI-nivelten eli ristinivelten nivelrikko

Onko täällä muita, joilla nivelrikko olisi myös ristinivelissä (SI-nivelissä)?
Minulla on moninivelrikko, joka tumelee kehoani ihan joka puolella. Selkää on operoitu jo kahdesti, kaularankaa kerran, peukalot, polvet leikattu. Sormet ja isovarpaiden tyvet ym ym. Lonkat alullaan hajoamassa. Lisää leikkauksia tulossa kaulaan ja selkään.

Nyt sitten löytyi vielä tuo SI-nivelten rikko, joka on jäänyt huomaamatta ties kuinka pitkään. Nyt yksi radiologi lonkan kuvauksen yhteydessä asian totesi ja se selittää nykyisiä inhottavia alaselkäkipujani parhaiten. Hän jopa lausunnossaan ihmetteli, eikö asiaa ole aiemmin huomattu!

Onko täällä muita, joilla olisi tätä todettu? Miten pärjäätte, miten hoidettu? Olen vähän hukassa tämän kanssa - onneksi kuitenkin elokuussa on kipulääkärin kontrolli…

Minulle on annettu moninivel rikko diagnoosi. Muuta en tiedä kuin sen ja että välillä särkee niin kovasti että tekis mieli purra se nivel poikki.

En ole päässyt seurantaan, ja kun yritän sitä, määrätään lääkkeitä, jotka eivät ole edes Kela korvattavia, ovat jotain kokeiluvaiheen lääkkeitä. En ole suostunut ottamaan niitä.

En siis tiedä, onko sairaus edennyt ja miten laaja se on jo, mutta kaularanka on ainakin jo oirehtinut.

Muuten kyllä menee kun liikkuu, venyttelee ja jumppaa. Lihashuolto on tärkeää, eikä niin pahasti koske kun tekee säännöllisesti jumppaliikkeet.

Tällä hetkellä päänvaivaa tuottaa enemmän meluavat naapurit, eikä muuten, mutta ei saa aamulla nukkua tarpeeksi. Uni ja lepo on tärkeää myös, ruokavaliosta puhumattakaan.

Sitkeyttä tämä vaatii, mut hengissä ollaan. Se kai se elämän perimmäinen tarkoitus on? :slight_smile:

Mulla on diagnosoitu moninivelrikko. Nivelrikkoa on todettu jo 7 vuotta sitten lannerangassa (L5-S1). Kertaakaan ei ole sen jälkeen kuvattu, miten rikko on edennyt. Alaselkäsärkyä on hyvin usein. Peruslääkityksestä (Panadol/Burana) ei ole apua särkyyn. Vain konservatiivista eli jumppaa tarjotaan tuohon vaivaan. Polvissa on rikkoa ja molemmissa lonkissa jo pitkälle edenneet rikot. Viikko sitten operoitiin oikea lonkka (merkittävä kuluma, gradus 4). En ole saanut lääkepistoksia, paitsi lonkkaan kortisonia bursiittivaivaan.

Minulla on moninivelrikko, mutta ei vielä tekoniveliä. Pari viikkoa sitten venäytin selkäni ja sen jälkeen oli suuria vaikeuksisa nousta tuolilta ja suoristaa selkä. Selkää ei ole nyt tutkittu muutamaan vuoteen. Aion vaatia tutkimuksia, kunhan pääsen lääkäriin. Koko vasen puoli oireilee alaselästä jalkaterään. Polvessa ja jalkaterässä kova kipu nivelrikon seurauksena. Lonkan alueella myös kipua.