Ravinnelisä nivelille

Onko tietoa mitä vitamiineja ja ravinnelisiä nivelrikkoisen olisi hyvä syödä? Glugosamiinista on kahta eri tietoa, suosittellaan eikä suositella.

Muistan lukeneeni, että ruusunmarja olisi hyväksi nivelille, koska siinä on rikkiyhdisteitä ja galaktolipidiä, joka hillitsee tulehdusta. Itse syön tähän aikaan syksystä kiulukoita pihan ruusupensaista, Ne ovat tuon pahamaineisen kurtturuusun suuria makeita kiulukoita. Liekö jalostetussa hansaruusussa samanlaisia. En ole löytänyt sellaista ruusunmarjajauhetta, johon ei olisi siemeniä jauhettu sekaan. Vatsani ei niitä kestä. Apteekin jauhe on kallista. Bonnen ruusunmarjasose on aika vahvaa, ja laimennan sitä reippaasti.

Eräs luennoitsija sanoi että suun kautta otetut valmisteet ym. eivät kulkeudu niveliin, eivätkä näin ollen auta mitään.
Enpähä.osaa sanoa miten on ?

Kiinnostaa myös tämä aihe. Aloin syömään glukosamiinia ja edessä 2-3 kk kuuri. Sen jälkeen katsotaan onko ollut apua. Yleislääkäri määräsi sen minulle pyynnöstäni. KELAhan ei korvaa siitä mitään, pikkasen alle 50 € oli tuo kuuri.

Glukosamiinitabletti otetaan aamuisin ja iltaisin. Sehän on suun kautta otettava, joten kiinnostaa onko hyötyä vai ei. Mistä tuon voisi tarkistaa? Onko meillä mitään asiantuntijoita tätä kautta vastailemassa näihin? Ehkä aika paljon myöskin mielipidekysymys, mutta on tästä jotain kokemustietoakin.

Luontaistuotteilta ei vaadita samoja tutkimustuloksia kuin lääkkeitä, joten varmuutta ei ole niiden tehosta.
Ota siitä sitten selvää :slight_smile:

Ei näistä selvää ota kukaan. Luontaistuotteilla ei ole todistettavasti ja varmasti vaikutusta todettu, joten sen takia kela ei niitä korvaa. Syön nyt kuitenkin tuon kuurin, katsotaan sitten onko hyötyä. Seuraavaksi siirryn kiinalaisen lääketieteen pariin :wink: Eipä kiinnosta lähteä loputtomaan kipulääkeputkeen nilkan artroosini kanssa. Niitä kyllä yleislääkäri kirjoitti kun pyysin ja kerran jo vaihdettiinkin kun sain hillittömät vatsakivut parasetamolista. No, kokeillaan glukosamiinit :slight_smile:

Mietin kortisonipistoksia polveen, saattavat auttaa muutamia viikkoja, joten esim matkan ajaksi.

Kokeilin jotain ravintolisää, en enää muista minkä nimistä, mutta kovasti sitä mainostettiin. Ei tehonnut lainkaan. Ilmeisesti nivelrikko oli jo siinä vaiheessa edennyt niin pitkälle, että tekonivelet olivat ainoa mikä auttoi. Ehkä aivan alkuvaiheessa syötynä ravintolisästä olisi ollut apua.

Muistelen itse syöneeni jotain glukosamiinia 2000-luvun alussa, ja se tuntui tehoavan silloin. 2009 lonkka oli lopullisesti sanomassa sopimustaan irti, “ruinasin” työterveydestä glukosamiinireseptin ja se ei auttanut mitään, panipa vain jotain tehdäkseen vatsan sekaisin (edellisellä kerralla se ei aiheuttanut vatsaongelmia).
Se oli sitten “tosta poikki ja tohon jengat”, syksyllä 2009, ja se “puujalka” on sitten toiminut oikein hyvin.
Olen muuten sikäli “hassu” tapaus, että se lonkan nivelrikko johtui lapsena sairastetusta tulehduksesta, ja muissa nivelissä ei ole ollut kummempia ongelmia.

Mulle aikoinaan työterveyslääkäri sanoi glukosamiinin syömisestä:
Heitä pois, ei siitä oo mitään hyötyä. Polveni oli jo siinä kunnossa, ettei mitään muuta ollu tehtävissä kuin tekoniveloperaatiot.

Hei kaikille,
Olen uusi täällä. Toivottavasti vastaan nyt ravintolisä-keskusteluun. Sain omalääkäriltä reseptin Arthyl glugosamiiniin ja 180kpl maksoi n. 46e. Kela on poistanut korvattavuuden ko. tuotteesta koska lääkkeellä oli huono hoitovaste. Koska olen tällainen “kotitohtori” päätin pitää tauon ja kokeilla ilman Arthylia. Muutaman päivän päästä polvet olivat kipeämmät. Koska samaa glugosamiinia on eri kauppanimella edullisemmin, hain YA:sta samalla pitoisuudella n.8e purkin, 100kpl ja kipu loiveni taas. Tietenkin voi johtua myös kuvittelusta…
Minulla polvet rikkoutuvat tapaturmassa 04/22: tuloksena primäärit polvivammat kummassakin polvessa. Sain ajan nyt Coxaan maaliskuun puolivälissä leikkaukseen. Pohdin sitä menenkö. Minulla on todettu hyytymistekijävirhe geeneissä sekä familiaarinen hyperkolestromia ja olenkin saanut 3 laskimoveritulppaa ja yhden sydänveritulpan. Hiukan pelottaa, mutta tiedän että verenohentaja auttaa ja olenkin popsinut Marevania jo yli 10 vuotta. Aionkin ponkaista leikkauksen jälkeen ylös heti kun kivuilta pääsen.
Kumma kyllä, olen pystynyt lenkkeilemään 6km lenkkejä joka toinen päivä, ja ihme kyllä välipäivä on aina melko kivuton. Portaita alas meno ei oikein suju.
Nyt leikataan oikea polvi ja sen jälkeen vasen. Lääkäri mainitsi että minulla on korkea kipukynnys, joten toivun nopeasti…ehkä hän halusi vain olla kannustava. Mutta tässä on jo paljon muitakin vaivoja ja olen pian 65v.
Vasen polvi meni aikoinaan 80-luvulla rikki mutta onneksi pääsin huippulääkärin käsiin ja se on kestänyt hyvin mm. kuntosaliharjoittelun yms. 2021 asti.
Ironista on että kuntosalin pihalta olin lähdössä kotiin ja auto peruutti osittain minun ja polkupyörän päälle, joten oikea olkapää meni päreiksi (paha vamma mutta leikkaustulos olisi ollut epävarma) Nyttemmin polvetkin menivät rikki toisen ihmisen aiheuttamana.
Mutta: onhan tässä vielä vasen olkapää ehjä!
Olisi kiva kuulla kohtalotovereilta miten liikutte ja mitä pitää välttää. Syöttekö vielä glugosamiinia leikkauksen jälkeen?

Sen glukosamiinin olisi tarkoitus vahvistaa rustoa. Jos on asennettu tekonivel, ei taida olla rustoa mitä voisi vahvistaa. Eli hukkaan menee (ellei sitten tarvita toiseen niveleen).

Tosiaan oma kokemus oli, että alkuvaiheessa oli hyvinkin hyötyä, mutta sitten kun laakerit tosissaan leikkasivat kiinni niin mitään apua ei ollut.

1 tykkäys

Minä syön varmuuden vuoksi glukosamiinia, vaikken ole huomannut, onko vaikutusta. Mulla lonkissa tekonivelet, polvet oireilee ja olkapään tekonivelleikkaukseen olen ollut viikon kuluttua 15 kk jonossa (HUS). Parasta apua uskon saaneeni ahkerasta ulkoilusta ja päivittäisestä jumpasta. Polveen hyalyron-pistos on tuntunut auttavan minua. Tsemppiä kaikille kohtalotovereille!

1 tykkäys

Kaikenlaisia aineksia glucosaminin lisäksi olen kokeillut polven rikkoon: Inkivääriä ja kurkumaa teenä. Ne närästivät. Orgaanista rikkiä, MSM:ää, C-vitamiiniporeen kansa juon aamuisin. Ja tietenkin D-vitamiinia, se on tärkeää.
Ehkä olen luulotautinen, mutta kolmesta viimeisestä olen vielä saanut jonkin verran apua. Särkylääkkeiden lisäksi. Glucosamin ei auta enää. Kaikista näistä menee vatsa sekaisin, mutta kumpi parempi…

1 tykkäys

Inke

Kun minulla todettiin nivelrikko polvissa käytin Arthro balans pillereitä ja siitä oli apua kipuihin, mutta vuosien myötä vaikutus lakkasi. Kokeiltiin myös Cartexan-nimistä lääkettä, siitä ei ollut mitään apua särkyihin. Hyalgan pistoksia sain myös, niiden avulla kipu lähti. Kaikkiaan 27 vuotta selvisin, nyt on tekonivel molemmissa polvissa.

1 tykkäys