Polven kipu lonkasta?

Olen menossa lonkan leikkaukseen (toinen leikattiin noin vuosi sitten ) tammikuussa, tiedän molempien polvien olevan myös nivelrikkoisia. Nyt saman jalan , joka nyt leikataan polvi alkanut temppuilla. Se lukittuu, rutisee, särkee ja välillä vaikea kävellä. Mietinkin olisko ärtynyt lonkan ontumisen takia vai onko siinäkin nivelrikko edennyt harppauksella , onko kenelläkään kokemusta moisesta ?

Hei,
Kyllä olet ihan oikeilla jäljillä, polvet ovat kovilla tasoittaessaan kehon epäbalansseja niiden ylä- tai alapuolella. On täysin mahdollista ja jopa todennäköistä, että polvesi on ärtynyt ja sen nivelrikko edennyt tuon lonkan tilanteen takia.
Kävely muuttuu niin huomaamatta, kun jokin kohta on kipeä ja siitä puolestaan tulee erilaisia kipuja ja lisäongelmia muualle kehoon. Kroppa koittaa aina laittaa meidät tasapainoon eli jos joku kohta on pielessä, vastapuolella (tai ylä/ala) muuttuu toiseen suuntaan. esim. polvi kipeä, niin lonkka ja/tai selkä tulee kipeäksi. Nilkassa vikaa, niska tai leukanivelet voi alkaa oireilla…

Polven nivelrikko voi kyllä edetä meidän omana kipukokemuksenamme yhtäkkiä, menee ns. rajan yli toiselle puolelle. Minulla näin kävi kahdesti, molempien polvien kanssa. Minulla nivelen rusto kului pikkuhiljaa pois ilman merkittäviä oireita (mulla on paljon muitakin ongelmia, kroonista kipua…), mutta sitten oikeastaan ihan tietyllä hetkellä jonka myös muistan, kipu meni yli seuraavalle tasolle. Kävely muuttui tosi vaikeaksi ja sattui kovasti - reisiluun päähän oli tullut avaskulaari nekroosi (luu mennyt kuolioon kuormituksesta, kun rusto oli kulunut kokonaan pois) ja oli pakkokin laittaa tekonivel. Tasan vuoden päästä, kumma kyllä, tämä tuli toiseen polveen. AVN on suhteellisen yleinen, mutta useammin lonkassa ja olkapäässä…

Koita saada polviasiasi myös eteenpäin niin, että tiedät mikä tilanne niissä oikeasti on (eli magneettiin kuvaukseen).

Toivottavasti lonkkaleikkaus menee hyvin ja asiasi hoituvat sujuvasti :blush:

Kiitos ! Olen sellainen ennalta jännittäjä ja hermoilen kaikkea, mutta kumma kyllä edellinenkään lonkkaleikkaus ei hermostuttanut minua kuten ei tämäkään leikkaus. Tiedän kyllä , että aina voi tulla ongelmia mutta rauhallisella mielellä mennään!
Pitää varmaan alkaa noita polviakin tutkia tarkemmin, ja samalla miettiä työn vaihtoa…