Polven kipu lonkasta?

Olen menossa lonkan leikkaukseen (toinen leikattiin noin vuosi sitten ) tammikuussa, tiedän molempien polvien olevan myös nivelrikkoisia. Nyt saman jalan , joka nyt leikataan polvi alkanut temppuilla. Se lukittuu, rutisee, särkee ja välillä vaikea kävellä. Mietinkin olisko ärtynyt lonkan ontumisen takia vai onko siinäkin nivelrikko edennyt harppauksella , onko kenelläkään kokemusta moisesta ?

Hei,
Kyllä olet ihan oikeilla jäljillä, polvet ovat kovilla tasoittaessaan kehon epäbalansseja niiden ylä- tai alapuolella. On täysin mahdollista ja jopa todennäköistä, että polvesi on ärtynyt ja sen nivelrikko edennyt tuon lonkan tilanteen takia.
Kävely muuttuu niin huomaamatta, kun jokin kohta on kipeä ja siitä puolestaan tulee erilaisia kipuja ja lisäongelmia muualle kehoon. Kroppa koittaa aina laittaa meidät tasapainoon eli jos joku kohta on pielessä, vastapuolella (tai ylä/ala) muuttuu toiseen suuntaan. esim. polvi kipeä, niin lonkka ja/tai selkä tulee kipeäksi. Nilkassa vikaa, niska tai leukanivelet voi alkaa oireilla…

Polven nivelrikko voi kyllä edetä meidän omana kipukokemuksenamme yhtäkkiä, menee ns. rajan yli toiselle puolelle. Minulla näin kävi kahdesti, molempien polvien kanssa. Minulla nivelen rusto kului pikkuhiljaa pois ilman merkittäviä oireita (mulla on paljon muitakin ongelmia, kroonista kipua…), mutta sitten oikeastaan ihan tietyllä hetkellä jonka myös muistan, kipu meni yli seuraavalle tasolle. Kävely muuttui tosi vaikeaksi ja sattui kovasti - reisiluun päähän oli tullut avaskulaari nekroosi (luu mennyt kuolioon kuormituksesta, kun rusto oli kulunut kokonaan pois) ja oli pakkokin laittaa tekonivel. Tasan vuoden päästä, kumma kyllä, tämä tuli toiseen polveen. AVN on suhteellisen yleinen, mutta useammin lonkassa ja olkapäässä…

Koita saada polviasiasi myös eteenpäin niin, että tiedät mikä tilanne niissä oikeasti on (eli magneettiin kuvaukseen).

Toivottavasti lonkkaleikkaus menee hyvin ja asiasi hoituvat sujuvasti :blush:

1 tykkäys

Kiitos ! Olen sellainen ennalta jännittäjä ja hermoilen kaikkea, mutta kumma kyllä edellinenkään lonkkaleikkaus ei hermostuttanut minua kuten ei tämäkään leikkaus. Tiedän kyllä , että aina voi tulla ongelmia mutta rauhallisella mielellä mennään!
Pitää varmaan alkaa noita polviakin tutkia tarkemmin, ja samalla miettiä työn vaihtoa…

Minulla leikattiin vasen lonkka AVNn takia syyskuussa ja oikea muutama päivä sitten.
Viimeisintä leikkausta odotellessa oikea polvi kipeytyi kovin ja on yhä lonkkaleikkauksen jälkeen tosi kipeä.

Arvelin syyksi väärää kuormitusta mutta viestisi sai minut paniikkiin: voiko sielläkin olla AVN???
Voinko siis saada tämän kauhean taudin myös polviin ja olkapäihin?! Mitä voin tehdä sen ehkäisemiseksi? En tupakoi.

Ikävä kyllä AVN on sellainen tauti, että joillain ihmisillä se tulee useampaan paikkaan. Ilmeisesti suurimmalla osalla se on yhdessä nivelessä. Me olemme sitten niitä ‘muita’. Ehkäisemiseksi ei kai oikein voi mitään kummempia tehdä. Pääsyyhän on verenkierron häiriö alueella, nivelrikossa se syntyy siitä kun rusto kuluu kokonaan pois ja syntyy painetta luuhun suoraan toisesta luusta. Mutta silti se ei tule jokaiselle, jolla on rusto kulunut pois…

Ainakin itselläni polven kipu eteni pitkään tasaisesti, mutta sitten tuli hetki, jolloin se ihan selvästi meni jonkin rajan yli ja kipu moninkertaistui. Kun sitten vuotta myöhemmin tämä toistui kivun laadussa, tiesin mennä samantien ortopedin juttusille - ja avn:hän se sielläkin oli.

Netissä on paljon hyviä koosteita osteonekroosista (AVN), wikipediassa on melko kattavasti kerrottu riskitekijöistä ja hoitovaihtoehdoista. Englannin kielellä luottaisin Mayo Cliniciin ja Johns Hopkinsiin.

Voi apua! Tämä on kyllä musertava tieto :cold_sweat:
Onko sinulla siis leikattu yksi lonkka ja yksi polvi?
Minulla on vuoden sisällä leikattu molemmat lonkat AVNn takia ja nyt juilii oikea polvi kovasti. Olenko siis jollain ohituskaistalla taudin etenemisen kanssa :scream:

Olen lukenut noita artikkeleita mainitsemistasi lähteistä. Tulee kyllä stressi.
Kovin vähän tästä puhutaan tai kirjoitetaan Suomessa.

1 tykkäys

Minulla on nykyisellääm ollut molemmissa polvissa tasan vuoden välein AVN ja siitä seuranneet polven tekonivelet. Lonkassa on alkavaa nivelrikkoa sielläkin (lonkat olleet ne ainoat puhtaammat tähän mennessä…), saas nähdä milloin nytkähtää AVN-rajan ylli. Kipu ainakin minulla on silloin muuttunut niin selvästi, että kykenin kertomaan tarkan hetken jolloin kipu paheni.

Toivottavasti sinulla ei ole polvessa muuta ‘kuin’ nivelrikkoa. Kyllähän sekin aiheuttaa todella hankalia kipuja ilman AVN:'ää.
Aikanaan yritin tosiaan minäkin etsiä Suomesta asiasta tietoa, mutta vain hammaslääketieteen puolelta löytyi jotain. Onneksi sinulla sujuu tuo englanti, niin saat maailmalta tietoa. Facebookissa on potilastukiryhmä englanninkielisenä täällä Avascular Necrosis Support Group | Facebook -ehkä sieltä löydät vielä jotain plus siellähän voi kysyä muiden kokemuksia myös.