Paljasjalkakengät?

Onko kenelläkään kokemuksia paljasjalkakengistä ?
Minua kiinnostaisi kokeilla, mutta epäröin kun lonkat leikattu, polvet ja ainakin toinen nilkka nivelrikkoiset. Sekä alaselkä.
Noista kengistä kuulee hyvää, mutta myös huonoa juurikin nivelrikon takia.

Minäkin halusin kokeilla mutta fysioterapeutini kielsi. Sanoi että se on hyvä kaikille joille suositellaan paljaan jaloin kävelyä. Täytyy vain olla varma että suositus tulee asiantuntijalta joka tunne perinpohjin yksityisesti terveystilanteeni. Alaraajojen virheasennoista tai erilaisista alaraajojen kivuista kärsiville, ylipainoisille ja ikääntyville sitä ei voi suositella. Suuri osaa heistä tarvitse pikemminkin yksilölliset pehmentävät ja tuki - pohjalliset, sukat, kengät, ortoosit ja muut tuet.
Tietysti jos paljaan jaloin kävely tuntuu hyvältä, voi sitä harkita. Helpoin tapaa kokeilla on jossakin lähi fysioterapia- tai kuntosali- juoksumatolla. Ei juosta, vain kävellä paljaan jaloin.
Nykyään kunnan fysioterapeutille pitäisi päästä ilman lähetettä. Kysy neuvoa sieltä.
T. Marija Mervi

P.S. Tässäkin painottaisin sen osaan kun kerrotaan että henkilöllä ei ollut ongelmia jalkojen kansa:


Huomenta!

Mikä saa ihmisen innostumaan jaloista ja ryhtymään paljasjalkakenkäintoilijaksi?

Kipukaupan fysioterapeutti Matti “Paljasjalka Fysio” Melanen kertoo oman tarinansa siitä, kuinka hän innostui paljasjalkailusta ja paljasjalkakengistä.

“En tiennyt jaloista yhtään mitään”

Matin mukaan hän ei fysioterapeutiksi valmistuttuaan tiennyt juuri mitään jaloista. Mutta häntä kiinnosti liike ja liikunta, joihin hän alkoi perehtyä yhä enemmän. Tutkiskelu johti ymmärrykseen jalkojen merkityksestä koko kehoon.

Jaloissa hänellä itsellään ei ollut minkäänlaisia ongelmia, mutta aiheeseen perehtyneenä olisi tuntunut rikokselta käyttää muita kuin paljasjalkakenkiä.

Paljasjalkakenkäpioneeri

Matti on käyttänyt pelkkiä paljasjalkakenkiä yli 10 vuoden ajan ja ymmärrys aiheeseen liittyen on lisääntynyt valtavasti.

Matti haluaa myös taistella passiivisuutta vastaan, mutta haluaa tehdä eron liikkeen ja liikunnan välillä. Esimerkiksi paljasjalkakengät tuottavat liikettä jaloille pienessä, mutta erittäin merkittävässä mittakaavassa.

Keho on luotu liikkumaan

Kehon monipuolinen käyttö ei vaadi jumppaamista, vaan kehon käyttämistä. Se toimii hyvin, kun sitä käytetään.

Lue Matin blogikirjoitus: Jalkanörtti ristiretkellä paljasjalkakenkien puolesta.

Sitähän mä pelkäänkin, nivelrikot kuitenkin vaatii ” pehmeyttä” astumiseen.
Tekisi mieli ostaa kuitenkin, mietin ihan mökki käyttöön omaan pihaan. Tykkään ( tai tykkäsin ennen nivelrikkoa ) kävellä paljain jaloin, mutta voi olla että jaloissa tapahtunut liikaa muutosta huonompaan. Tuntuu, että jalkoihin sattuu paljon herkemmin kaikki epätasaisuudet mitä maassa on, jopa nurmikolla! Kovasti ovat kylmän aratkin kaiken lisäksi, harvoin täällä maa kuitenkaan on lämmin. Tai on vaan niin hetken aikaa kesässä. Taitaa olla parasta kävellä nurmikolla paljain jaloin sen mitä pystyy!

1 tykkäys

Tietysti jos paljaan jaloin kävely houkuttelee voisit kokeilla. Niissä ei tulee olemaan ihan niin kylmää, etkä ole vaarassa astua jonkun pistävän hyönteisen päälle tai terävään omalla nahallasi. Luulen että varpaiden leveä asento antaa mahdollisuuta parempaan tasapainotteluun ja voi olla ihan hauskaa oppia kävellä niissä. Tsemppiä ja hyvää terveyttä.

1 tykkäys

Joo en varmasti pysty lähtemään pitemmille kävelyille niillä, mutta ehkä juuri tuollaista kevyttä puutarhassa touhuamista! Ja kyllä juuri tuo suoja jaloille kaikenmaailman teräviä piikkejä, kiviä yms vastaan on hyvä!
Pitää vielä miettiä, kovin kalliita tuskin ostan kun ei ole varmuutta käytöstä.

Hei, minä ostin itselleni laadukkaat paljasjalkakengät ja ihastuneena kävelin niillä koko kesän. Syksyllä sitten jalkaterä ja nilkka alkoivat kipuilla, keppi avuksi keventämään, mutta seuraavana keväänä sitten jouduttiin tekemään luudutusleikkaus jalkaterän nivelrikkoihin. Ortopedi sanoi ettei enää suosittele paljasjalkakenkiä. Ei niitä kenkiä suoranaisesti voi tapahtuneesta syyttää, mutta suosittelen malttia käyttöön eli pehmeillä mökkipoluilla jne. eikä kuten minä, että koko kesä niillä pomppien.

1 tykkäys

Juu maltilla varmaan pitää kokeilla, ja ainoa paikka minulle taitaa olla juuri tuo mökin piha. Mutta sielläkin saa olla varovainen, siinä tulee äkkiä monta kilometriä kävelyä kun touhuaa jotain!
Minulla kyllä oireilee toinen nilkka, eli katsotaan nyt mitä siitä tulee! En ehdoin tahdoin halua leikkaukseen!

1 tykkäys

Maltillisellakin käytöllä tuntuu huonolta! :thinking: Nilkat alkaa särkeä aika äkkiä, polvetkin oireilee. Eli taitaa olla parasta unohtaa nuo paljasjalkakengät!

2 tykkäystä

Minulla on silikoniset paljasjalkatossut, joissa on joka varpaalle oma uloke. Käytän vain mökillä, jos on lämmintä ja vielä sukat päälle. Viime kesänä oli niin viileää, ettei tullut pidettyä kuin pari kertaa.