Osteokondroosi, OCD nilkassa

Onko kohtalotovereita? Minulla juuri todettiin nilkkakipujen syyksi osteokondroosi, löytyi magneettikuvauksella. En oikein löydä netistä aikuisia vaivaa potevia -tuntuu olevan enemmän lasten ja koirien vaiva.

1 tykkäys

NIlkan magneetikuvissa näkyi muun ohella osteokondroosia. Hoitona oli olla kolme viikkoa rasittamatta jalkaa eli kyynärsauvoilla kävelin. Lepojakson jälkeen jalka ei juuri kipuillut, mutta kivut palasivat muutamassa viikossa. Sitten toinen ortopedi käski vaan jatkaa normaalin jalan käyttöä. Nilkka kipuilee kuten ennenkin, lähes vuosi on kulunut eli jalan normaali käyttö ei tunnu auttavan. Seuraavaksi ajattelin mennä fysiatrille kysymään, voiko tilanteelle mitään.

Kyllä osteokondroosiota esiintyy aikuisillakin, tapaturman yhteydessä ja on usein lähtölaukaus nivelrikkoon.
Täältä löytyi tarinaa aiheesta, toki myös -Käypähoito sivuilta löytyy tietoa.

Hei, täällä on kohtalotoveri nilkan osteokondroosi diagnoosilla. Vaihtaisin mielellään kokemuksia aiheesta.

Hei! Vähän eri nivessä, mutta kuitenkin…
Minulla todettiin parikymppisenä polvinivelessä reilun kokoinen nivelhiiri. Se löytyi rtg:ssa, joka otettiin polvikivun ja ojennusvajeen vuoksi. Jouduin heti sauvoille leikkausta odottamaan, koska se oli jo irronnut paikoiltaan. Se kiinnitettiin irtoamiskohtaansa luunaunoilla. Lääkäri totesi, että sillä toimenpiteellä siirrettiin nivelrikkoa myöhemmäksi. Nyt yli 40 vuotta myöhemmin polvessa on tekonivel.
Minulla on ollut lähes joka nivelessä vaivoja ja aina ison nivelen kipua valitellessani sain työterveyslääkäriltä rtg-lähetteen. Epäiltiin tuota osteokondroosia. Ei löytynyt enää muita irtopaloja.
Enpä tiedä, oliko tästä apua, mutta halusin vastata :blush:

2 tykkäystä

Nilkka on kivulias ja turpoilee. Kipulääkettä on käsketty syödä. Ja kävellä. Näin on jatkunut jo useamman vuoden. Kortisonipiikeillä ei ole vaikutusta.

1 tykkäys

Kiitos vastauksista ja kiitos ketjun aloittaneelle, mukava oli löytää keskustelua paljon mieltä askarruttaneesta aiheesta :blush:

Noin vuosi nilkan kipuoireiluiden alkamisen jälkeen minulla todettiin magneettikuvauksella nilkan talonavikulaarinivelessä osteokondroosia. Nilkka kipeytyy eniten epätasaisella alustalla liikkuessa tai ponnistusta vaativissa liikkeissä. Ortopedin mukaan kaikkea voi tehdä omien tuntemusten mukaan. Tarvittaessa 1 vuoden kuluttua kontrolli, jos oirekuva vaikeutuu. Hoitovaihtoehtona tulevaisuudessa nivelen jäykistäminen.

Nilkkavaiva vaikuttaa tasapainoon, vauhti hidastunut ja kävely välillä hankalaa.
Aamuisin nilkka jäykkä ja kipeä varatessa siihen. Iltaisin jalkoja yleensä kuumottaa, kohoasento helpottaa kipeän nilkan yöllistä pakotusta. Kipeän nilkan puoleinen jalka on usein puutunut.

Onko teille osteokondroosi diagnoosin saaneille selvinnyt mistä tämä teillä johtuu?
Minulle ei ole fysiatri eikä ortopedi osannut sanoa mistä johtuu.