Operaatioon odottamassa ja yölliset kivut kovat

Olen 58-vuotias nainen ja minulla olisi lokakuussa polven tekonivelleikkaus. Aiemmissa kuvauksissa ilmeni että mm. polvikierukka on jauhautunut ja nesteen määrä on olematon. Lepotilassa, joko istuessa tai varsinkin nukkuessa kipu säteilee koko jalassa pakaran (piriformis?) ja nilkan välillä. Etenkin polven takaosa on jäykkä ja 3-kerroksisen talon rappusten kanssa on vähän tekemistä. Ortopedini mukaan tämä muun jalan alueen kipu ei liity polven nivelrikkoon. Sitten taas eräs lääkäri totesi, että nämä ovat kaikki yhteyksissä toisiinsa. Miten mahtaa olla? Pystyn liikkumaan esim puutarhassa useita tunteja mutta seuraavana päivänä jalassa on kamalat kivut. Kolmantena päivänä jo parempi. Onko joku muu huomannut tällaista sykliä? Kuten yleensä, olen yrittänyt välttää kipulääkkeiden syömistä vaikka kuurimaista lääkitystä on ehdotettu, nyt lienee kuitenkin jo pakko turvautua parasetamoliin. Lisäksi sain tätä mielialalääkettä, jonka pitäisi katkaista kiputuntemus aivoista, mutta epäröin syödä sitä mahdollisten sivuvaikutusten vuoksi. Kuulisin mielelläni muiden kokemuksia. Pitkäaikainen kipu alkaa todella haitata elämää. Kuntopyörän polkemista yritän harrastaa useamman kerran viikossa. -Entä elämä operaation jälkeen, pystynkö enää harrastamaan tanssia/ryhmäliikuntaa, zumbaa yms?

Lääkkeen nimi on siis Triptyl 10mg

Hei @Polveilua! Mulla on vastaavanlaista kokemusta, mutta kyseessä on “leikkauskypsä” lonkan nivelrikko. Rasitus pahentaa heti särkyä, kävelyä vältän mutta koitan jumpata ja vahvistaa reisilihaksia. Polvissakin on jo rikot (gradus 2), mutta eivät kipuile vielä pahasti.

Ton lonkan kanssa mulla on pahinta lepo- eli yösärky. Aiemmin herätteli pitkin yötä, mutta löysin avun hermokipulääkkeestä (Gabrion 300 mg). Otan yöksi 2 tablettia, niin se on auttanut nukkumaan jopa 5-6 tuntia yhtäjaksoisesti. Syön myös kipukynnystä nostavaa lääkettä (fibromyalgiaan), nyt käytössä Duloxetine 60 mg+30 mg/vrk mutta ei auta juurikaan nivelrikon aiheuttamaan särkyyn.

Sulla on Triptyl kovin pienellä annostuksella; auttaisikohan sen nostaminen yhtään särkyihin? Parasetamolin lisäksi kannattaa ottaa myös ibuprofeenia (jos vaan pystyy syömään sitä); se lääkekombo on tehokkaampi kuin parasetamoli yksinään.

Olen menossa elokuussa tekonivelleikkaukseen, joten ei enää pitkään kärsimystä. Tsemppiä sinulle :heart:

4 tykkäystä

Hei kiitos vastauksestasi ja hoitovinkeistä :slight_smile: Itse asiassa en ole vielä uskaltanut ottaa Triptyliä, sivuvaikutuksiin voi kuulua mm. glaukooma - tosin harvalla lääkkeellä ei mitään mahdollisia vakavia sivuvaikutuksia.

Pääset siis kohtapuoliin operaatioon, hienoa - onnea matkaan ja hyvää kesän jatkoa! :heartpulse:

1 tykkäys

Kiitos :heart: p.s. rohkaisen sinua kokeilemaan lääkettä. Voihan sen lopettaa, jos tuntuu että sivuvaikutuksia alkaa tulemaan.

2 tykkäystä

Hei, kokemusta on paljon. Reisihaksen harjoittelun kanssa muista pakaralihas.

2 tykkäystä

Minulta vaihdettiin yhtä aikaa molemmat polvinivelet kuusi vuotta sitten.Tanssin, pyöräilen, hiihdän, käyn vesijumpassa ja kuntosalilla. Jos ajattelen ryhmäliikuntaa niin polvien päällä oleminen ei onnistu ja lattialle meneminen/ sieltä nouseminen on kömpelöä. Yhden leikatun polven kanssa ehkä on helpompaa. Polvieikkauksesta toipuminen kestää( lonkka oli helppo)ja on kivuliaskin. Itselle pääasia on ollut, että sain vahvat jalat alleni ja pystyn liikkumaan.
Minulla on moninivelrikko ja olen jo 7 vuotta syönyt Arcoxia 90mg. Leikkauksen jälkeen sain sitä tehostamaan Panadol extendiä. Sitä voi ottaa 3 krt 2 tab/ vrk. Sitä otan, kun tilanne on huonompi.

4 tykkäystä

@Polveilua Minulla on piriformiksen ongelmien kanssa auttanut jonkin verran pieni hierontapallo, jonka koitan asettaa kipupisteisiin istuessa tai maatessa.Tämä ainakin itselläni poistaa lihasjännitystä koko jalasta.

Myös muutamat harjoitukset auttavat, mm. erilaiset lonkan avausliikkeet tuntuvat toimivan hyvin. Venytykset vaikuttavat pahentavan asiaa, mutta verenkiertoa parantavat lihaksia aktivoivat liikkeet auttavat todella hyvin. Voisin lisätä näistä videon myöhemmin, jos kiinnostusta herää. :slight_smile:

2 tykkäystä

Vesijumppa, vesijuoksu ovat hyvät vaihtoehdot nivelrikkoisen liikunnalle. Pyöräilyä on myös kehuttu. Oletteko kokeilleet ruokailun yhteydessä inkivääriä, kurkumaa, kanelia ja ruusunmarja jauhetta. Minulla on oikeaan polveen vaihdettu tekonivel 2017/2018. Kipulääkkeitä käytän tarvittaessa: Burana 400 tai Banadol 1g kovempaan kipuun. Uimassa käyn 4-5krt viikossa 1t/krt. Kuumakivihieronnassa käyn n. 3vkon välein. Poistaa nesteitä, lymfakierto on huono jaloissa. Tän vuoden aikana olen tarvinnut lääkkeitä vain pari kertaa. Polvien ollessa jäykät tai kivulloiset laitan täsmähoitona, “Hoitoöljy”- arnika-mäkikuisma-inkivääri- kamferi tuotetta. Tilattu netistä. Lyhyitä matkoja kävelen, painavia taakkoja en nostele, korkeintaan 10kg. Pyörillä olevaa ostoskärriä käytän kauppareissuilla, on oiva apuväline, ei tartte nostaa kuin autoon ja autosta pois. Olen 65v. Lääkkeitä yritän välttää mahdollisimman paljon haittavaikutusten takia. Vasemmassa polvessa on myös nivelrikko, mut ei vielä siinä kunnossa, et tarviis tekonivel vaihtaa.

3 tykkäystä

Ihan pakko kertoa: menin vesijuoksuun. Juoksin tunnin kylmässä vedessä uimahallissa ja niin lujaa kuin pystyin, etten palelisi niin paljon. Sain niskani kipeäksi. Pään kääntö ei onnistunut ja kun yritti niin sattui. Toipui itsekseen vuoden aikana. Siis vuoden. Vesijuoksu ei käy minulle. Olen normaalipainoinen. Ehkä jos olisi pyöreämpi ei palelisi vedessä niin herkästi.

1 tykkäys

Hei kiitos kaikille kommenteista! Varmaankin operaationi jälkeen lokakuun alussa on enemmän vielä kysyttävää ja kommentoitavaa :slight_smile:

2 tykkäystä

Minulle määrättiin nuoresta (alle 50v.) iästäni johtuen 2000-luvulla yhä vahvempia ja vahvempia roppeja, ettei olisi vielä tarvinnut leikata. Vuosien opiopaattien käytöstä seurasi tosi rankka riippuvuus ko lääkkeisiin. Oxycont, oxynorm ja joku kolmaskin opiopaattinappi kuului annokseeni useamman kerran päivässä. Puolituntia satsin ottamisen jälkeen leijuin sfääreissä: perhe rakasti, TV-ohjelmat oli hyviä eikä koskenut eikä ”harmittanut” mikään.
No onneksi tuokin on taakse jäänyttä elämää vieroitus oireineen ja hoitoineen.

1 tykkäys