Oikean polven tekonivel

Hei kaikille lukijoille.
Minun oikea polvi vammautui sulkis pelissä 1990 ja vammaksi todettiin oikean puolen kierukan repeämä. Siihen aikaan hoito oli, että poistettiin koko kierukka. Mitään harrastus neuvoja ei suositeltu, vaan jatkoin juoksua, tennistä ja sulkista. Siinä polvi sitten ilmeisesti kului oikealta puoleltaan ja alkoi kipuilemaan autolla ajaessa ja muutenkin ollessaan sopivassa kulmassa.
Kävin lääkärissä polven takia pitkän moottorikelkka reissun jälkeen, kun polvi turposi ja oli tosi arka. Todettiin nivelrikko ja hoidoksi kortisoni piikki yms. luontaistuotteet. Pystyin kuitenkin harrastamaan golfia ilman autoa, siis kävelemään 10 km ja keilamaan.
Lopulta sain lähetteen ortopedin vastaanotolle. Hän ihmetteli kuvia katsottuaan, etten tullut kyynärsauvan kanssa otille.
Päädyttiin kuitenkin tekonivel leikkaukseen.
Hyvinkään sairaalassa minut laitettiin jonoon ja kysyessäni voisinko ajoittaa leikkauksen syksyyn/alkutalven, että pääsen heti keväällä harrastusten pariin.
Sain kuitenkin tiedon hoitajalta, että tämä ei käy, olen jonossa tai sitten en.
Kuulin paljon hyvää Coxan toiminnasta ja soitin sinne. Coxassa sanottiin, että tervetuloa ja todella voidaan ajoittaa toimenpide haluttuun aikaan.
Aika leikkauksellle sovittiin 3.10.2023, kaikki tämä siis tietysti hammas tarkastuksen, veri kokeiden ja video vastaanoton jälkeen. Menin 2.10. potilas hotelliin ja samana päivänä oli vielä sairaanhoitajan vastaanotto ja leikkaavan kirurgin kanssa tapaaminen.
Leikkaus oli sitten seuraavana aamuna. Kaikki sujui juuri aikataulun mukaan.
Halusin kevyen nukutuksen ja heräsin ilman mitään pahoinvointi tms. oireita.
Heräämöstä huoneeseen, missä jo samana aamuna lonkkaleikattu potilas oli.
Kipuja ei ollut , johtuen tietysti vahvasta lääkityksestä. Iltapäivällä oli jo aika kokeilla liikkumista kyynärsauvoilla. Kävely sujui yllättävän hyvin. Uniapnea diagnoosin johdosta minut siirrettiin heräämöön yöksi, että voidaan paremmin valvoa happitasoa.
Kotiutus oli sitten seuraavana päivänä , eli 4.10.
Kaverin kyydissä pystyi hyvin istumaan henkilöauton etupenkillä. Saa olla kuitenkin vähän tilavampi auto, ettei tarvitse liikaa koukistaa polvea.
Kotona sitten ensimmäisen viikon liikuin sauvoilla ja lepäsin sängyllä korkea tyyny polven alla. Kylmää ja koholla, se tuntui olevan lääkkeiden kanssa ihan oikea hoito. Ensimmäinen ulkoilu lenkki n. 1.5 vkon kohdalla, vain n. 200m kävely hissukseen.
Kuntoutuminen on monivaiheinen ja yksilökohtaista. Välillä tuntui, että tämähän menee hyvin, pystyin nukkumaan n. 4 tuntia kerrallaan ja päiväunien kanssa se tuntui riittävän. Sitten tuli ihmeellinen jomotus jakso, joka kesti pari viikkoa. Mikään lääke ei auttanut, eikä asento. Tämä oire sitten poistui ja nyt kivut ovat lähes kokonaan poissa.
Hakasten poiston jälkeen aloitin vesijuoksun ja kohta kuntopyöräilyn. Kepit luovutin 5 viikon jälkeen fyssarilla käynnin yhteydessä.
Fysioterapeutti totesi polven liikeradan olevan hyvän ja oikenevan myös hyvin.
Polvi on nyt 8 vkon kuluttua varmasti juuri niin hyvä kuin pitääkin.
Lääkkeet olen voinut lähes kokonaan jättää.
Pääsen varmasti golfaamaan keväällä ja voisi yrittää keilaustakin varovasti ensivuoden puolella.
Halusin kirjoittaa ja kertoa, että kaikki menee erittäin toden näköisesti hyvin, kun muistaa myös itse osallistua kuntoutumiseen liikunnalla ja jumpalla.

2 tykkäystä

Mahtavaa, että asiat menee hyvin eteenpäin toipumisen suhteen. Ja itse pidin aikoinaan ja yhä sitä, että, pahimmat kivut on enää hatarasti muistoissa, eli ne jäivät uusien polvien kera pois.

1 tykkäys

Hienoa kuulla, että hoitoketju pelaa ja muutoinkin positiivisia, rohkaisevia kokemuksia tekonivelleikkauksesta. Tsemppiä toipumiseen!

2 tykkäystä