Nivelrikko kiusaa

Olen potenut olkapään kipuja jo vuoden verran, ja kävin hiljattain ortopedin vastaanotolla. Diagnoosi oli graavi artroosi:
gh- nivel hävinnyt ja skleroosia sekä osteofyytteja näkyi kuvassa.
Ohjeeksi sain jumppaa, ja mahdollisesta tekonivelestä ei sanottu oikein mitään.
Minulla on oikeassa lonkassa tekonivel, vasemman lonkan leikkausta odotan.
Osaako joku neuvoa, miten kannattaisi edetä?
Tehdäänkö julkisella puolella olkanivelen leikkauksia, vai onko yksityinen se ainut vaihtoehto? Ja paljonko leikkaus suunnilleen maksaa?
Olen 71- vuotias, muuten perusterve, mutta nämä nivelet kiusaavat ja masentavat.

Hei!
Jumppa voi todella auttaa. Minut laitettiin olkapään tekoniveljonoon kaksi vuotta sitten. Kivut olivat tosi kovat. Aloitin päivittäisen jumpan. Kun sitten vuoden ja kahdeksan kuukauden (!) kuluttua minulle soitettiin, että nyt pääsisi leikkaukseen, sanoin, että en tarvitse enää leikkausta. Jumppaan aamulla noin 15 minuuttia, käytän kimpassa keppiä ja nauhaa, lisäksi käyn kahdesti viikossa ohjatussa vesijumpassa. Kipuja on enää vähän silloin tällöin ja olkapäänivelen liikkuvuuskin on vähän parantunut. Olkapäitä leikataan myös julkisella puolella. Lonkkien yksityinen leikkaus maksaa kaikkine röntgeneineen ja karvoineen noin 12000 euroa, ehkä olkapää on samaa luokkaa, en tiedä.
Tsemppiä!

Siunattu automaattinen tekstinsyöttö…
Ei kimpassa vaan jumpassa, ei karvoineen vaan labroineen. :crazy_face:

1 tykkäys

Onpa mukava kuulla, että on mennyt noin hyvin! Kävin fyssarilla eilen, ja sain jumppa-ohjeita, ja vesijumpassa olen käynyt kerran viikossa. Eli yritän näillä eteenpäin.
Ja jos tilanne kovin huononee, sitten leikkaukseen. Kädet ristissä ei kannata leikkausaikaa odotella, jonotusaika julmetun pitkä, ja yksityisellä puolella kallis. Kiitos, tsemppiä näiden kanssa tarvitaan.

Minullakin gh-nivelren nivelrikko. Mahdollisimman paljon liikettä, fysioterapeutti osaa antaa jumppaohjeita. Vesijuoksu on myös hyvä itselleni. Minulla auttavat kylmähoito (muovipussiin lunta, kangas ihon ja pussin väliin vielä) kipeän kohdan päälle vartti joka ilta. Sitten tulee paljon lihaskireyksiä, jos tällaisia tulee niin minulla auttavat pitkät venytykset. Jos varaa hierojaan, se hyvä. Kuten hierontapallotkin. Ihan ensiksi oma fyssarini suositteli kokovartalotyynyä yöksi, sitten nukutaan terveellä kyljellä ja kipeä olkapää (jos vaan toisessa) voi levätä kolmasosan vuorokaudesta. Fyssari neuvoo tässäkin. Tsemppiä sinne!

Kiitokset vinkeistä, helpottaa kun kuulee että on kohtalotovereita!
Tuo kylmähoito kuulostaa hurjalta, olen sellainen vilukissa että mieluummin ottaisin lämpötyynyn. Uskon kyllä että kylmä voi rauhoittaa kipuja. Fyssarin ohjeilla tässä jumppaillaan, ja olkapää tuntuu vähän paremmalta. Toinen ei onneksi vielä ainakaan vaivaa…
Tuo kokovartalotyyny voisi olla
hyvä, mistähän semmoisen löytäisi?

Heippa! En tiedä saako täällä mainostella eli netin hakukoneeseen vaan. Ja jos löytyy vähän arvosteluja niin aina parempi. Omani taisi maksaa 20 e ja tyynyliina päälle, muistelen että taisin Pohjanmaalta päin tilata.

Hei, täytyypä etsiä netistä, ei kuulosta pahalta hinnalta.
Yöt on vähän hankalia, mielellään apuja nukkumiseen. Kiitos!