Nilkan nivelrikko

Hei! Olen 69-vuotias nainen, jolla jo lonkkien ja polvien tekonivelet ja olen saanut näistä hyvän avun. Mutta nyt on toinen nilkka päässytkin niin huonoon kuntoon, että tekonivel ei ole mahdollinen. Kävin eilen Coxassa siitä arviossa. Lääkäri lupasi laittaa lähetteen Tays ortopedialle jäykistysarvioon. Jalkateränkin nivelet ovat nivelrikkoiset. Kipua on vain pienellä alueella nilkan sisäreunassa eikä ole leposärkyä. Kävelyt ovat minimaaliset ulkona enkä voi käydä isoissa marketeissa. Nyt odottelen kutsua Tays:sta. Saatan konsultoida jalkafysioterapeuttia josko pohjallisella saisi jalkaterän asentoa oikaistua tässä odotellessa.

1 tykkäys

Kuinka pitkään nilkkasi oireili ennen kuin sitä alettiin tutkia vai tuliko nilkan huono tilanne nopeasti yllätyksenä?

Minulla on nilkassa todettu nivelrikkoa. Vaivaa kävellessä, mutta yleensä rauhoittuu, kun saa painon pois jaloilta.

Sanoisin, että 2016 ei ollut nilkkavaivaa vielä. Vuosia oireili kuitenkin. Ei särkyä mutta liikekipua jo kun käveli korttelin ympäri. Kävin siis Coxassa, mutta keinonivel ei onnistu enää. Tays:ssa luvattiin jäykistää. Aloin kauhistella pitkää kipsausaikaa. Taysin lääkäri sanoi, että kyllä nilkka kävelyä kestää ja ilahduin siitä kovin. Coxassa ymmärsin, että nilkka voisi luhistua ja se oli väärinkäsitys. Coxan lääkäri tarkoitti että mun nilkka voisi luhistua jos yritettäisiin keinoniveltä. Sitten aloin vaan kävellä ja nyt nilkka on parempi. Riittää mun tarpeisiin. Ajattelen, että nilkka jäykistyy luonnonmukaisesti. Ostin keinukengät keväälle.

Vastasin pidemmin kuin olisi ollut tarpeen. Sulla tod näk lievä rikko. Neuvoisin kävelemään Aina kun mahdollista sopivia matkoja. Keinukengät olisivat hyvät. Ja hyvä olisi jos olisi normaali painoinen. Itse olen siirtynyt kasvisruokaan myös. Ihan varmuuden vuoksi

2 tykkäystä