Molemmat polvet vaihdettu

Kirjoittelen hieman omia kokemuksia polvien tekonivel leikkauksesta.
Itsellä vaihdettiin molemmat polvet kolme ja puoli vuotta sitten. En pystynyt liikkumaan ilman kipua. Kävely oli tuskaa. Pyöräily onnistui Buranan avulla jotenkin. Polvet olivat kokoajan turvoksissa. Särkylääkettä jouduin syömään päivittäin. Vaikka minulla oli ikää alle 50, niin päädyin leikkaukseen, koska elämänlaatu kärsi jatkuvista kivuista. Päätös oli näin jälkeenpäin ajatellen todella hyvä. Molemmat polvet vaihdettiin Coxassa samalla kertaa. Aluksi kivut olivat kovat, mutta kipulääkkein siedettävät. Toipuminen alkoi nopeasti. Noin neljä kuukautta leikkauksesta olin jo luistelemassa ulkojäällä. Pystyin myös suhteellisen nopeasti palaamaan maastopyöräilyn pariin. Oli pitkästä aikaa mahtava liikkua ilman kipuja.
Coxan ohjeissa kerrottiin, että “täydellinen” toipuminen kestää kolmisen vuotta. Ja sanoisin, että tämä pitää täysin paikkansa. Polvet itsessään toipuivat nopeammin, mutta lihaskunnon palautuminen kesti pitkään. Jälkeenpäin olen ihmetellyt miten huonoon kuntoon jalkojen ja keskivartalon lihakset pääsivät, kun monta vuotta meni ontuessa, molemmilla jaloilla.
Mutta nyt pystyn tekemään oikeastaan lähes kaikkea mitä haluan ilman kivun aiheuttamia rajoituksia. Juoksemista olen vältellyt, mutta en ennenkään ollut mikään juoksija joten en sitä ole kaivannut. Jääkiekkoa, maastopyöräilyä, laskettelua ja kävelyä pystyn tekemään normaalisti. Polvessa olevat arvet ja niissä oleva heikompi ihon tuntoaisti on ainoa rajoittava tekijä. Povillaan oleminen kovalla alustalla ei tunnu hyvältä. Tämän kanssa pystyy elämään. Polvet myös naksuvat kävellessä, mutta tähänkin tottuu. Naksuminen ei satu, mutta tuntuu hieman.
Jos kulumat ovat selkeät ja kivut jatkuvia, niin suosittelen leikkausta ennemmin kuin myöhemmin.

2 tykkäystä

Onpa kiva kuulla, että tekonivelleikkauksesta voi toipua noin hyvin. Pystyt harrastamaan todella monipuolisesti liikuntaa ja mikä tärkeintä, kivut ovat poissa. Ja se kyllä parantaa elämänlaatua omankin kokemuksen mukaan ihan huimasti.

Kauan se täydellinen toipuminen kyllä vie, jos ajattelee että kolme vuotta. Mutta onhan tekonivelleikkaus iso operaatio, joten ei se ihme ole. Itsellä leikkauksesta vasta vajaa vuosi ja siihen nähden toipuminen ja kuntoutuminen lienee aikataulussa. Ja ihan parasta on kipujen katoaminen satunnaisia pieniä tuntemuksia lukuunottamatta sekä unen laadun parantuminen tämän johdosta. Tuntuu tavattoman hyvältä voida nukkua kivuitta, joita kuitenkin ehti olla useamman vuoden ennen leikkausta.

Kiva kuulla positiivisia kokemuksia, se kannustaa ja antaa uskoa, että kyllä nivelleikkauksesta voi selvitä oikeinkin hyvään tulevaisuuteen :slightly_smiling_face:

Joo hyvin on toivuttu. Ja kauan kesti. Kyllä vaan lihaskunto voi mennä kipujen takia huonoon jamaan.
Se on ikävää jos kipu vie yöunet. Itsellä ei onneksi ollut sellaista ongelmaa. Ainoastaan liikkuessa oli kipua. Toki ajoittain kun nukkuessa vaihtoi asento, niin kipuja tuntui.
Tsemppiä kuntoutumiseen.

Minä olen myös tosi tyytyväinen tekonivel polveeni, ensi kuussa 8 vuotta leikkauksesta Coxassa. Olisivat leikanneet jo aiemmin, mutta mulla meni ”pupu pöksyy” ja ihan turhaan. Polvi oli jo vääntynyt sisäsyrjälle, ortopedi kysyi: ”Miten nyt vihdoin suostut leikkaukseen?” Kerran katuvalon varjossa huomasin kuinka virheasentoon vääntynyt vas. polvi jo oli, peilistä katsoessa se ei näyttänyt niin pahalta.

Suosittelen ko. leikkausta ja mielestäni Coxa on huippupaikka & mukava henkilökunta. Ortopedin kanssa keskustellessa hän kertoi, että jos polven virheasento on paha ja kivut ovat olleet todella kauan, niin osa kivuista voi tuntua (kroonistuneet) jonkin verran toimenpiteestä huolimatta (eräälle tuttavalleni kävi näin) eli ei kannatta kärsiä kivuista & ongelmista loputtomiin.
Polven virheasento voi aiheuttaa myös lonkka- ja selkäkipuja ja jos virheasento on paha, niin lonkka ja selkä voivat ”olla ihmeissään” polven korjatusta asennosta eli tämänkin perustella ei kannattaisi toimenpiteeseen menoa pitkittää.
Leikkauksen jälkeen ohjeistetut jumpat on erittäin tärkeä tehdä, jotta liikkuvuus ja lihaskunto saadaan hyväksi. Jatkossa kävin kunnan järjestämässä matalan kynnyksen vesijumpassa, jossa liikkeet olivat tekonivel leikatuille sopivat.

Kivut jäi ja ainoat asiat joita vältän on polvilleen meno ja saunan lauteilta tai keittiöjakkaralta laskeutuessa tulen alas vas. jalka (tekonivel polvi) edellä ettei se jää äärikoukkuun, jos tulisin alas toisin.

1 tykkäys

Minullakin vaihdettiin molempiin polviin tekonivelet ensimmäisellä kerralla yhtä aikaa, leikkaus valitettavasti epäonnistui ja sain siitä korvausta potilasvahinkovakuutuksesta. Heti jo kolmen vuoden päästä jouduttiin vaihtamaan uudet nivelet, 6 kk välein kumpaankin. Siitä alkaa kohta olla 10 v, en ole näidenkään kanssa päässyt helpolla. Ja nyt molemmat ovat alkaneet taas löystyä. Onneksi mitään irtoamista ei sentään ollut tapahtunut. Mutta tämä löystyminen taitaa olla melkein yhtä paha. Ja jossain vaiheessa on edessä kolmas leikkauskerta ja nivelten vaihto. Se onkin sitten viimeinen ja kolmas kerta eli enää ei lukadon takia ole mahdollista uusia leikkausta, näin ymmärsin. Onko ketään kohtalontoveria, joilla olisi ollut näin huono tuuri? En ole löytänyt palstalta edes ketään, jolle olisi tehty ensimmäinen uusintaleikkaus…?

No on kyllä ollut huonoa tuuria. Itsekin olisin kiinostunut miten noi uusinta leikkaukset ovat ihmisillä sujuneet. Toivottavasti itsellä on vaihto vasta kaukana edessäpäin.

1 tykkäys