Lonkkaleikkauksen jälkeinen nivuskipu

Lonkkaleikkaus takana ja leikkaushaava ensimmäisten viikkojen jälkeen rauhoittunut ja kivut siitä poissa. Mutta samalla kun olen alkanut viikkojen kuluessa vähän liikkua sisätilojen lisäksi pihapiirissä hiljalleen keppien kanssa ovat alkaneet nivuskivut leikatulla puolella. Leikkaus antoi toivoa, että lopultakin pääsisi kivuista eroon, mutta nyt onkin ilmaantunut uutta kipua tilalle. Onko teillä ollut vastaavaa kipua? MIten pitkään sitä kesti ja loppuiko se kuitenkin jossain vaiheessa? Kipu siis nivusessa ehkä hieman yläetureiteen heijastuen. Tuntuu lisääntyvän mitä enemmän kävelee tai istuu.

Kivuttomuus oli leikkauksen tavoitteena ja siksi tätä kipua on nyt vaikea kestää. Voiko todellakin käydä niin, että nivuskipu jää päälle? Tiedossa keskustelua asiasta leikanneen lääkärin kanssa, mutta vertaisien kokemukset asiasta olisivat arvokkaita. Onko teillä ollut tälläistä? Pääsitte eroon vanhoista kivuista saaden tilalle uuden :hushed:

Hei! Minulla toisen lonkan leikkauksen jälkeen alkoi leikattu lonkka ehkä parin viikon kuluttua kipeytyä niin, etten pystynyt kävelemään ontumatta. Sitä kuvattiin ja tutkittiin ja otettiin nivelnesteestä näyte, mutta mitään ei löytynyt. Pelkäsin, että leikkaus oli jotenkin epäonnistunut ja joudun uuteen leikkaukseen. Olin lähdössä Lappiin, ja ortopedi antoi luvan lähteä, vaikka itseä epäilytti. Ehkä viikon kuluttua kipu loppui. Nyt tästä leikkauksesta tulee syksyllä jo kaksi vuotta ja ensimmäinen lonkka operoitiin kolme vuotta sitten. Molemmat koivet toimivat ihan mallikelpoisesti, eikä mitään lonkkakipuja ole. Toivottavasti sinunkin kipusi loppuvat.

1 tykkäys

Hei Helka, kiitos kun jaoit kokemuksesi. Samaa minä pelkään, että operaatio on mennyt pieleen ja uutta leikkausta tiedossa. Sitä en jaksaisi enää millään. Sulla meni ohi nopeaan ja toimi sittemmin hyvin. Voi kumpa mullakin menisi tuo kipu ohi.

Juttelen asiasta leikanneen lääkärin kanssa ja saa nähdä, mitä hän sanoo, aletaanko tutkia vai mitä tehdään. Eipä tässä nyt muuta voi kuin toivoa parasta. Aika näyttää kuinka käy.

Minulla on silloin tällöin vasemmassa lonkassa (molemmissa v. 2008 laitetut tekonivelet) nivuskipua, joka tulee ja menee. Välillä sitä ei ole lainkaan, välillä on sen verran että sen huomaa. Ei se kuitenkaan ole mitään siihen kipuun verrattuna mitä oli ennen leikkausta.

1 tykkäys

Sopuli kiitos että jaoit oman tilanteesi. Se aina helpottaa, kun saa kuulla ettei ole aivan ainoa, jolla jotain tuntemuksia on ollut. Vertaistuki on niin arvokasta.

Mulla nivuskipu on helpottanut, vaikka tuntuu vieläkin välillä vähän. Lääkärit ovat antaneet erilaisia selityksiä sille. Yhteisenä nimittäjänä on, että tulee toistaiseksi välttää niitä liikkeitä, mitkä aiheuttavat kipua. Näin olen tehnytkin.

Mutta olen huomannut, että sopivan liikkeen tai liikunnan löytäminen tilanteen rauhoituttua on tärkeää. Itselle on vesiliikunta vaikuttanut tekevän todella hyvää. siinä kun ei ole paino nivelten päällä. Nyt kun operaatiosta on pikkuisen yli kaksi kuukautta kivut ovat hellittämässä. Eli voi todellakin viedä senkin verran aikaa, että kivut helpottavat. Vaikka operaatio vei vanhat kivut pois, se toi mukanaan uusia kipuja. Toivotaan, että nämä uudetkin loppuvat aikanaan. Muutamat kivuttomat päivät antavat toivoa :slightly_smiling_face:

Mukavia kesäpäiviä kaikille :cherry_blossom:

2 tykkäystä

Minulla reisiluun yläosaan tuli murtuma kaatumisen takia. Se leikattiin n.2.5kk sitten, ruuvaus ja naulaus. Sain fyssarilta jumppaohjeet lähtiessäni sairaalasta, niitä olen noudattanut.
Leikkauksen jälkeen kipulääkkeet 3vk samoin kaksi sauvaa. Sen jälkeen olen käyttänyt vain yhtä sauvaa.
Kipu nivusessa vaivaa yhä niin etten voi ottaa askelia ilman sauvaa. Kun soitin sairaalaan asiasta, sairaanhoitaja euvoi vaan syömään kipulääkkeitä. Olen välillä ottanut burana kuurin 3pv, niinä päivinä ei kipua juurikaan ole, kun lopetan lääkityksen sama jatkuu.
Onkohan vielä liia aikaista toivoa pääsevän kävelemään normaalisti?

Lonkkaleikkaus meni pieniä kommelluksia lukuunottamatta hyvin. Reilu viikko leikkauksen jälkeen kävelin normaalisti. Kävelyä kivuitta parinkin kilsan lenkkejä. Tosin leikattu jalka sentin pidempi, mutta tämäkin tasaantui.

Kuukauden kohdalla takaisin töihin. Virhe? Työmaalla kävely aiheutti kipua, mutta laantui levossa. Nyt lonkka koko ajan kipeä ja etenkin liikkeelle lähdettäessä. Eli ollaan kutakuinkin leikkausta edeltäneessä tilanteessa.

Apu HUSilta on nolla. Huomenna (= kaksi kuukautta leikkauksen jälkeen) soittoaika ortopedille. Jos HUSiltavkysyi jotain kuten alussa siitä pidemmän jalan ongelmasta, vastaus oli, että kysy ortopediltä soittoajalla joka siis kysyntäaikana 2 kk päässä. Fysioterapia oli 5 min. kepeillä kävelyyn opettelua. Ja moniste jossa 5 kuvaa voimisteluliikkeistä.

Osaako kukaan arvata kivun syistä? Vai kuuluuko asiaan ja on esim. liikarasitusta?

Kurja juttu, että lonkkasi on koko ajan kipeä ja koet olevasi peräti leikkausta edeltäneessä tilanteessa. Nopeasti aloitit työt, siis jos tosiaan kuukausi leikkauksesta jatkoit töitä normaaliin tapaan. Toki se yksilöllistä, miten kuntoutuu leikkauksesta, monella sairauslomaa lonkkaleikkauksen jälkeen 2-3 kuukautta ja senkin jälkeen voi työt aloittaa lyhyemmällä päivällä.

Samoin varmaan yksilöllistä sekin, millaisia kävelylenkkejä ja sauvoilla, yhdellä vai ilman pystyy tekemään ison operaation jälkeen. Itselle suurin asia oli fyssarin ohjeistamat jumpat, joita tein säännöllisesti ja pikkuhiljaa määriä kasvattaen. Mulla liikarasitus ilmeni oitis kipuina ja todella tarvitsin malttia liikunnan lisäämisessä. Näin jälkikäteen ajatellen mulle toimi juuri se hidas ja omaan tahtiin etenevä liikunnan ja rasituksen lisääminen. Mut kuuntele itseäs ja kehoas, me ei olla kaikki samanlaisia.

Leikkauksen jälkeen oliko se kolmen kuukauden jälkeen oli lopputarkastus, jossa kannattaa kaikki huolenaiheensa esiin tuoda ja saada niihin mahdollisesti huojennusta vastausten ja neuvojen muodossa. Toivottavasti kipusi ovat jo hieman helpottaneet, tsemppiä toipumiseen.