Kortisonit polven nivelrikkoon

Hei. Mitä mieltä teidän lääkärit on kortisoni/tulehduskipulääke pistoksista? Itselläni vain tämä auttaa mutta kukaan lääkäri ei oikeen halua laittaa sitä. Mulle laitettu sitä noin 30 v sitten pari kertaa kun jo silloin oli polven kanssa ongelmia. Nyt olen 60 v ja ei auta tulehduskipulääkkeet, ei treeni, ei kylmähoito tai -geeli. Sain pistoksen koska sanoin, että teidän nettisivuilla mainitaan pistoshoidot. Lääkäri olisi kuitenkin ollut valmis laittamaan kallista kukonhelttauutetta, josta yksi ortopedi taas sanoi ettei ole apua. Oletteko te kuulleet eri lääkäreiltä erilaisia mielipiteitä hoidoista? Itse olen saanut tosi monenlaisia mielipiteitä joten nyt en tiedä mitä uskoa. No piikin sain ja nyt menossa kolmas kuukausi ilman kipuja ja NAUTIN tästä kivuttomasti elämästä.

Hei!
Minä olen saanut kortisonipiikit kerran kumpaankin olkapäähän, mutta minulla ne eivät auttaneet. Polveen sain 2017 kukonhelttauutepiikin, ja kipu loppui siihen. Seuraavan kerran hain saman piikin neljä vuotta myöhemmin 2021. Nyt taas polvi vähän oireilee. Jos tilanne pahenee, menen varmaan taas samalle ortopedille pyytämään piikkiä. Kivun lievitys tuntuu olevan tosi yksilöllistä: mikä auttaa yhdelle, ei välttämättä toimi toiselle.

Helka

2 tykkäystä

Kiitti kun kommentoit! Juu varmaan noin kun kirjoitit joten vielä vaikeampaa valita mitä hoitoja ottaisi kun lääkäritkin niin eri mieltä mikä auttaa ja mikä ei. Mullekin sanottiin, että auttaa vaan muutaman viikon ja kohta auttanut 3 kuukautta, ehkä se sitten lääkärin mielestä on muutama :slight_smile:

Olen saanut vsta 2018 pari kertaa vuodessa kortisonipistoksen polveen ja se on aina auttanut. Viimeksi viime toukokuussa vuoden päästä edellisestä, mutta nyt vaikutus ei tunnu kestävän yhtä kauan kuin ennen. Liekö nivelrikko pahentunut. Kerran sain hyaluronigeeliä, mutta sillä ei ollut positiivista vaikutusta.

Saanko kysyä mistä saat pistoksen, yksityiseltä vai julkiselta puolelta? Minulle eivät yksityispuolella suostuneet antamaan jota ihmettelen koska heidän sivustollakin mainitaan pistokset hoitomuotona

Julkiselta sain. Joensuussa.

Kortisoni auttaa joskus, useimmin ei. Kukonhelttaa laitettu vain kerran ja silloin ei vaikutusta ollut.

Terveyskeskuksesta sai aiemmin Arthrum -pistoksia, mutta nyt ilmoittivat, että lopettavat niiden antamisen. Niistä ei kuulemma ole todistettavaa hyötyä, vaikka osa piikin saaneista kokeekin kipujen kadonneen tai vähentyneen.

Liekö todellinen syy tämän hoidon lopettamiselle sittenkin säästöjen tarve?