Kokemuksia työeläkeyhtiön ammatillisesta kuntoutuksesta

Olen ollut ammatillisen kuntoutuksen toimenpiteissä nyt useamman kuukauden. Tavoitteena on löytää terveydelle sopiva työkokeilupaikka, joka toivottavasti mahdollisesti voisi työllistää oikeasti kokeilun jälkeen. Minkäänlaista paikkaa ei vaan tunnu löytyvän. Toisaalta on ymmärrettävää, ettei työpaikoille haluta pyörimään osatyökykyistä ikäihmistä. Olo on kuin pelinappulalla, joka ei itse voi vaikuttaa asioihinsa. :anguished:

Minulla sama luultavasti edessä, koska fysiikka ei enää kestä fyysistä työtäni. Tuntuu kyllä ajatuskin epätoivoiselta, koska olen jo 55 v. En jaksa uskoa että tämän ikäinen enää työllistyy, vaikka työkokeilupaikka löytyisikin.
Mitä nuo muut ammatillisen kuntoutuksen toimenpiteet muuten sisältävät? Oletko kelan vai työeläkeyhtiön ammatillisessa kuntoutuksessa?
Onnea paikan hakuun, toivottavasti löytyisi sellainen joka työllistäisi.

Työeläkeyhtiön kuntoutuksessa olen.

”Ammatillinen kuntoutus” ei tarkoita minkäänlaista kuntoutusta, vaan hoitavan lääkärin lausunnon pohjalta työeläkeyhtiö suosittaa joko opintoja tai työkokeilua sellaisissa tehtävissä, joiden eläkeyhtiön lääkäri katsoo terveydelle sopivan.

Sitten eläkeyhtiö maksaa jollekin firmalle, että uravalmentajan kanssa yhdessä mietitään ja etsitään sopivaa opiskelu- tai työkokeilupaikkaa.

Jos sellainen löytyy ja toimit sovitusti, eläkeyhtiö maksaa lupaamansa summan ilmoittamaltaan ajalta.

Eläkeyhtiö ei lähde suosittamaan uuden ammatin opiskelua, jos ikä on lähemmäs 60. Silloin yritetään löytää suoraan työpaikka. Jos selkaista ei irtoa, olet omillasi eli yleensä työttömänä työnhakijana vanhuuseläkkeeseen saakka.

Itelle on tullut vaikutelma, että jo pelkän työkokeilupaikan löytäminen kolmeksi kuukaudeksi ikäihmiselle tiedetään vaikeaksi. Kuukausia on kulunut, eikä olla edistytty.

Voi sentään, tuota pelkään itsekin, vaikka työterveyslääkäri esittikin asian positiivisena.
Toki itselläni vielä odotetaan työkyvyn palaavan leikkausten jälkeen nykyammattiini, johon en kylläkään itse oikein jaksa uskoa.
Hallitus on poistamassa vuorotteluvapaankin. Sellaisia sijaisuuksia olisi edes voinut hakea, kun yksi kriteereistä on yli 55 ikä. Mutta tuokin mahdollisuus on siis poistumassa :frowning: Harva työnantaja työllistää enää tämän ikäistä. Tai ne jotka työllistää (hoitoala, siivous), ovat poissuljettuja terveystilan vuoksi.
Enpä olisi vielä vuosi sitten uskonut, mihin umpikujaan ihminen voikaan joutua.

1 tykkäys

Minulla samat rajoitteet. Kädet ja jalat eivät kestä fyysistä työtä, joten kevyttä hommaa pitäisi olla.

Ammatillinen kuntoutus on ollut pettymys. Toki aikoinaan, kun työterveyslääkäri ei vastaillut mihinkään kysymyksiin aiheesta, alkoi tuntua, että kuulopuheet pitävät paikkansa. Ammatillinen kuntoutus on työnantajia varten laadittu keino hankkiutua eroon vajaakuntoisesta työntekijästä.

Toistaiseksi ammatillinen kuntoutus ei ole mitenkään poikennut tavallisesta työn hausta. Tyrkytän itseäni kolmeksi kuukaudeksi työkokeiluun, joka olisi työnantajalle täysin ilmainen. Kiinnostus tuntuu lopahtavan, kun ikäni selviää työnantajaehdokkaalle.

Uravalmentaja on tavallaan tukena, mutta … :thinking: Prosessin alussa hän sanoi, että valmistaudu lähtemään töihin ensi kuun alussa. Nyt on kulunut lähes puoli vuotta, eikä kokeilupaikasta ole tietoakaan. Kun ei kelpaa edes ilmaistöihin, mitkä sitten ovat mahdollisuudet oikeaan työsuhteeseen?

Terveyskeskus- ja erikoislääkäri ovat olleet realistisia tilanteestani. Samoin te-toimiston virkailija. Kaikki antavat ymmärtää, että työllistyminen olisi ihme. Työkyvyttömyyseläkettä on kuulemma turha hakea ennen kuin on täyttänyt 60, mutta on todennäköistä, ettei eläkeyhtiö myönnä työkyvyttömyyttä sen jälkeenkään, koska on heille edullisempaa pitää hakijaa työttömänä.