Kokemuksia AVNstä eli kaputnekroosista

Minulta on leikattu molemmat lonkat 4kk sisällä AVNn eli kaputnekroosin takia. Reisiluun pää on mennyt kuolioon verenkiertohäiriön takia.
Onko muita, joilla on lonkan tekonivel tästä syystä?
Onko sairaus pysynyt poissa muista nivelistä?
Mitä itse voin tehdä, jotta muut nivelet säästyvät?

Luulin selviäväni tällä, mutta nyt luin, että AVN voi tulla myös muualle. Sairaus on ilmeisesti suht yleinen, mutta vähän siitä puhutaan. En itse ollut kuullutkaan siitä eikä kukaan tuttavapiirissäni.

Hei
Sain juuri pari viikkoa sitten kaputnekroosidiagnoosin. En siis osaa vastata kysymyksiisi mutta seuraan tätä keskustelkua, jos vaikka joku jakaisi kokemuksia

1 tykkäys

Hei Riikka. Onko se sinulla lonkissa? Yritä päästä tekonivelleikkaukseen asap. Kivut vain pahenevat ja kunto huononee.
Leikkaus muuttaa kaiken! Saa elämän ja liikuntakyvyn takaisin.

1 tykkäys

Hei. Hakeuduttu ja leikkaus on tällä viikolla.

1 tykkäys

Hei! Harmittaa tosissaan että tämä alusta mennyt huonommaksi… Edellisessä oli paljon asiaa mm. tuosta kaputnekroosista eli reisiluun pään ku oliosta… Joo, ei todellakaan ole yleinen, vaan harvinainen… Mä pelästyin kovasti kun kesällä työterveyslääkäri heitti epäilyn siitä… Mulla siis ollu oikea lonkka kipeä noin 3 vuotta ja tämä vuosi yhtä helvettiä kipujen kanssa… 9 vuotta sitten laitettiin vasempaan lonkkaan proteesi, Oli FAI -oireyhtymä eli ns ahdas lonkka. Nyt “vain normaali nivelrikko” oikeassa… Minua kiinnostaa että miten sait tuon diagnoosin, Kärsitkö kivuista kauan ja oliko vaikea päästä magneettiin? Kiitos vastauksesta, jos satut täällä vierailemaan!

Minulla (olen uusi foorumilla) on AVN polvessa. Sain juuri muutama viikko sitten magneettikuvalausunnon, ja olen siitä saakka yrittänyt etsiä tietoa, jota on harmillisen vähän saatavilla. Työterveyslääkärikään ei puhunut tuosta AVN:stä mitään, vaan keskittyi kertomaan polven muista ongelmista eli rikkinäisestä nivelkierukasta ja Bakerin kystasta. Itse kiinnitin myöhemmin huomion lausunnossa lukevaan “AVN leesio” kohtaan. Työterveyslääkäri teki lähetteen keskussairaalaan arvioon, aika sinne on 4.1.2024.
Odottavan aika on totisesti pitkä, kun odotan että keskussairaalan lääkäri sitten selittäisi mitä tuolle tehdään vai tehdäänkö mitään.
Haluaisin tietää mikä tuon verenkiertohäiriön on aiheuttanut, ja suureneeko tuo leesio vielä. Samoin mietityttää missä muualla sitä mahdollisesti on.

Minulla todettiin luukuolio (AVN) polvessa noin kaksi vuotta sitten. Syynä kaatuminen ja polven sisäpuolen iskeytyminen kiveen. Kipu on vaihdellut, mutta lisääntynyt viime aikoina. Särkylääkkeitä käytän ajoittain, kun kävely on kivuliasta. Auttavat jonkin verran, mutta en haluaisi niitä koko ajan syödä. Mielelläni kuulisin muilta kokemuksia vastaavasta, miten oireet ovat kehittyneet ja onko pitänyt tehdä lopulta tekonivelleikkaus. Olen eläkkeellä oleva mies. Myös edellisen viestin kirjoittajalta toivon lisätietoa miten asia etenee.

Eipä oikein etene. Lääkäriltä en ehtinyt viime viikolla kysyä koko AVN:stä, kun käynnillä käsiteltiin polvien muita ongelmia ja selkäleikkausasiaa. Uudet magneettikuvat otetaan polvista kuitenkin, joten palaan asiaan jos uutta ilmenee ja saan lisätietoa.
Leposärky jaloissa alkaa olla sietämätön.

Kävin polven magneettikuvauksessa. Luukuolio (AVN) oli hiukan pienentynyt, mutta jokin vaurio siellä näkyi, josta aiheutuu kipua kävellessä. Ortopedi ehdotti seuraavaksi polven tähystystä, siinä näkisi paremmin tilanteen ja voisi jotain rustovaurioita korjata.

Minulla oli lonkassa luukuolio, AVN. Tehtiin tekonivel-leikkaus. Täällä on varmaan osaavia ihmisiä, osaatteko vastata kysymykseen: voiko AVN uusia saman puolen lonkkaan ?

Toinen puoli oireilee, siellä on kulumaa. Onko magneetti tai TT oikea tapa saada selville tilanne mahdollinen AVN ?

En kyllä varsinaisesti tiedä, mutta miten luukuolio voisi tulla siihen tekoniveleen? Olen olettanut, että kuolio on siinä lonkkaluun puolella, ja sehän tekoniveltä laitettaessa otetaan pois ja pannaan metallia (tai keramiikkaa) tilalle.
Sitä en tiedä, voiko kuoliota tulla siihen lonkkakuopan puolelle, siinähän on oma luu tallella sen maljan alla.

Olin polven tähystyksessä, jossa oli tarkoitus selvittää kaputnekroosin (AVN) tilannetta. Polveen tehtiin mikrofragmentointi eli reikiä luuhun vaurioituneelle kohdalle, josta oli rusto rikki. Siihen pitäisi tulla rustoa korvaavaa arpikudosta. Myös viallinen osa nivelkierukasta poistettiin. Nyt kuljen kyynärsauvoilla ja odotan miltä polvi tuntuu kunhan pääsen normaalisti kävelemään. Vielä on siis toivoa, ettei koko niveltä tarvitsisi uusia. Aika näyttää.