Kipu reiden sivuilla

Vasen polveni leikattiin Coxassa 8.9.2023. Toipuminen on edennyt näiden 9 päivän aika mielestäni hyvin. Polvi oikenee täysin (oikeni myös ennen leikkausta), jalan lihaksella saan taivutettua 45° kulmaan selinmakuulla ja istuessa taipuu 90° kulmaan avustettuna. Turvotus on laskenut hyvin mutta sisäistä jäykkyttä vielä aika paljon. Haava parantunut hyvin, ei ole vuotanut yhtään ja hakaset poistetaan ensivikon lopulla, 2 vko operaatiosta.
Ulkoisesti tilanne näyttää hyvältä mutta kipupuolellla tilanne ei ole hyvä. Joudun käyttämään vielä alkuperäistä lipulääkitystä (opioideja 2+3kplx5mg , etoricoxib 90mg x 1kpl ja panadol 1000mg x 3 kpl).
Itse nivelen alue ei ole kipeä mutta reiden molemmilla sivuilla on joku litteä, ohut elementti todella kipeä ja kosketusarka yötä päivää. Kipu tuntuu vaan kasvavan ajan kuluessa. Pari viimeistä yötä on ollut jo valvomista, yhteensä 2h unilla per yö.
Olen ytittänyt puuduttaa noita alueita jääpusseilla yöaikana mutta ei ole auttanut kuin hyvin lyhyeksi hetkeksi. Coxan hoitajan kanssa keskustelin ja lisättiin yksi opioidi yöksi mutta ei auttanut.
Onko kokemusta vastaavasta kivusta tai tietoa miten kipua voisi vähentää?

Coxassa minullekin laitettiin uusi nivel polveen. Minulle tuli eri kohtaan, pohkeeseen, ehkä samanlaista kipua muutama viikko operaatiosta. Se oli hermokipua.
Coxan lääkäri soitti takaisin hoitajan ehdotuksesta. Sain häneltä Triptyl–reseptin. Otin tabletin yöksi varmaan kuukauden ajan ja se auttoi nukkumaan.
Kannattaa soittaa Coxaan uudelleen, jos sinulla olisi sama vaiva!
Tsemppiä!!!

1 tykkäys

Kannattaa varautua kipuiluun edelleen, itselläni oli kipuilua useita kuukausia, kivut kyllä hellittävät ajallaan, näin kävi itselleni. Leikkauksestasi on kulunut niin vähän aikaa. Kipuiluun ei ollut lääkkeillä kovinkaan paljon merkitystä ja itsekin epäilin, että jääköhän kipuilu “päällle”. Minulla oli tuo panadol 1000 mgx3 ja muistaakseni etoribox, eivät ne auttaneet, kylmäpussit auttoivat hetkittäin. En osaa kipuun antaa muuta neuvoa, että ne kivut on vain kestettävä, aika parantaa. Minulla oli polven vasemmalla puolella samanlaista kipua kuin sinulla yötä päivää. Tsemppiä sinne.

Kiitokset!
Keskustelin tänään Coxan fyssarin kanssa ja kivun aiheuttaja selkiytyi minulle. Pikku hiljaa kehittynyt polven sisäpuolisen osan kuluma oli muuttanut jalkaa länkisääreksi jolloin sisäreiden polven koukistaja sekä siihen liittyvä jänne olivat vuosien mittaa lyhentyneet. Leikkauksessa jalka oikaistiin jolloin lyhentyneet pehmyskudokset eivät olleet riittävän pitkiä. Nyt sitten venytellään noita kudoksia.
Toinen polvi tullaan operoimaan 2,5kk kuluttua joten tämä talvi menee kipulääkkeillä mutta ensi kesänä on uudet polvet.

1 tykkäys

Vaikeaa on. Olin 4 viikkoa sitten molempien polvien leikkauksessa Coxassa. Siellä meni 4 yötä, koska kivut olivat infernaaliset. Nyt Kotona lähes sama ralli on jatkunut pois lukien muutama päivä välissä. Lääkkeet (opioidit) vähensin suunnitelman mukaan, mutta ei onnistunut ja sainkin niitä sitten lisää. Muutama ”läheltä piti” tilanne on myös ollut, jotka ovat lisänneet kipua polvissa. Nukkuminen on vaikeaa, mutta ap ja ip parempia. Treenit on ollu minimissä, johtuen kivuista ja suuresta määrästä nestettä. Nyt suurimpana ongelmana vasemman jalan taitteen kova kipu, joka herättää yöllä puolen tunnin välein. Lyhyesti, kepeillä köpöttely ja jalkojen taittuminen lähes Coxa - ajan tasolla. Ei auta, joku sanoi, että toinen alkava kk tuo pilkahduksia paranemiseen. Taistelu jatkuu…