Kipu reiden alueella lonkkaleikkauksen jälkeen

Minulle laitettiin tekonivel lonkkaan noin kolme viikkoa sitten. Olen yrittänyt tehdä kuntoutusta ohjeitten mukaan. Ihan alusta asti reiden etuosa polveen asti on ollut tosi kipeä. Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? Kuuluuko ihan leikkauksen jälkeisiin oireisiin?

Mulla ainakin kiristi faskia kalvot, fyssari hieroi auki mikä auttoi. Faskioiden hierominen on kyllä tosi kivuliasta!:woozy_face:

Ok. Kiitos vinkistä. Käyn fyssarilla jo nyt,enkä odottele tuota julkisen puolen fyssaria.

1 tykkäys

Minulla oli lonkkaleikkauksen jälkeen nivunen kipeä ja se välillä heijasteli myös etureiteen. Tuntui lähes kaikessa liikkeessä ja lääkärin neuvojen mukaan jätin hetkeksi fyssarin jumpat väliin. Rauhoittui ajan oloon ja pystyin jatkamaan jumppia ja vesiliikuntaa. Oli kuitenkin sitkeä kiputuntemus ja vei muistaakseni pari kuukautta, ennen kuin se kipu jäi pois.

Kohta vuosi leikkauksesta ja sen ajan on ollut erilaisia pienehköjä kiputuntemuksia.
Toiset johtuneet todennäköisesti rasituksesta ja toiset ovat jääneet vaille selvää selitystä. Mutta suurin osa niistä on nyt vuoden jälkeen jäänyt pois. Tsemppiä sulle, eka vuosi-puolitoista leikkauksen jälkeen voi tuntea erilaisia kiputuntemuksia, mutta yleensä ne jäänevät pois. Mutta oma aktiivinen kuntoutus on tärkeää, fyssarin antamat jumppaliikkeet ja muu itselle sopiva liikunta. Ei auta jäädä laakereilleen lepäämään, oma aktiivisuus kuntouttamisessa on tärkeää. Yhtään väheksymättä hierontaa tai muita keinoja :slight_smile:

Kiitos paljon,kun kerroit omista kokemuksista. Tuo auttaa suhtautumaan paremmin omiin kipuihin.

Kolme viikkoa leikkauksesta on lyhyt aika, voi tosiaan viedä pari kuukautta ja enemmänkin ennen kuin kivut hellittävät. Minulla on molemmissa lonkissa vuonna 2008 laitetut tekonivelet ja yleisesti ottaen ne toimivat hienosti. Sekalaisia kipuja on ollut aina välillä pitkin matkaa, mutta osan voi selittää rasituksella, osan aiheuttaa varmaankin ikä (tänä vuonna tulee 74 v. täyteen) ja mitä lienee kremppoja, mutta ne ovat kuitenkin pientä siihen verrattuna mitä ennen leikkausta oli.