Kela-taksilla vai ei? Kela ei korvaa?

Olen menossa lonkkaleikkaukseen parin kuukauden kuluttua, ja koska sairaala on n 100 km:n päässä kotoani, Kela-taksia ajattelin tähän käyttää. Kela-taksia en ole ennen käyttänyt ja oletin, että saan (kun pyydän) lääkäriltä SV67-lomakkeen sen käyttöön. Nyt kuitenkin kun kysyin vielä asiaa Kelalta, varmistaakseni, heidän vastauksensa oli mm että omavastuu 25€ lisäksi Kela saattaa laskuttaa jälkikäteen ylimenevän osan. - Onko teillä muilla kokemuksia tällaisesta?
Minut olisi kuulunut leikata oman alueen keskussairaalassa, mutta kun kuulin että odotusaika on yli vuosi, pyysin lääkäriltä lähetettä yksityissairaalaan, jonne siis nyt olen menossa syystä, että en jaksa tätä särkyä ja linkuttamista enää. Odotin polvileikkaukseen yli kaksi vuotta ja se leikattiin viime syyskuussa. Kuntoutuksen yhteydessä kävi ilmi että pitkittyneen polviongelman takia lonkan nivel oli pahasti kulunut, luu luuta vasten. Eli leikkaukseen.

Jos menee oman alueen ulkopuolelle, kannattaa ehkä ennemmin mennä omalla tai kaverin kyydillä kuin kelataksilla.

Itse en edes ruvennut yrittämään kamppailua taksimaksusta kelan kanssa, kun Lohjalle oli 20 kuukauden jono ja Coxaan Tampereella noin kahdeksan. Pojan kyydillä menin viime ja tänä vuonna. Ikävintä oli, että viime vuonna en tajunnut hakea matkakorvausta oman auton käytöstä, 0,33 €/km. Coxan aspa kyllä jo silloin pelotteli Kelan ei maksavan mitään, mutta toisin kävi. Olisi pitänyt viimeksikin hakea, sentään melkein 70 euroa tuli tilille.

Itseäkin kiinnostaa, miten Kela on muille noita vieraan alueen kyytejä korvannut.