Kaula-ja rintaranka

Hei!
Olen uusi täällä nivelklubissa. Minun on pakko kysyä onko minulla kohtalotovereita täällä Suomen kamaralla. Olen reilu kaksi vuotta kärsinyt tunteesta, että niskasta hiertää kurkun puolelle jokin. Se jokin etenkin taivutuksissa ärsyttää kurkkua ja kurkkuun nousee paksu pahanmakuinen lima. Esim. ruoanlaitto kun joutuu työntämään päätä eteenpäin. Minua helpottaa kun painaa kämmenellä emännän kyhmystä. Välillä menen kovalle lattialle maata kun oikein hiertää/painaa. Pään taaksetaivutus hankalaa esim. verhojen vaihto ja sängyn petaus. Petauksen aikana ei saa nostaa päätä ylös kun on kumarassa vaan parasta katsoa kokoajan alaspäin. Myös tätä kirjoittaessani painan emännän kyhmystä kun täytyy työntää päätä eteenpäin ja katsoa vähän alas. Minusta on otettu kaula- ja rintarangan magneettikuvat kahdesti sekä kaularangan taivutuskuvat kahdesti. Otetaankohan missään rintarangan taivutuskuvia vai onko ne tässä tilanteessani turhia?
Kaularangan taivutuskuvissa
c3 ja c4 nikamakorpuksissa eteentaivutuksessa n. 1 mm pseudo-olisteettiset liukumat. C5-6 välissä taaksetaivutuksen yhteydessä puolestaan c5 nikamakorpuksen n. 2 mm retro-olisteesi. Muut nikamat linjassa ja nikamavälimadaltumia ei todeta.
Rintarangan magneetissa th 11- 12 välissä oikeavoittoinen prolapsi kuivunut ja pienentynyt. Se tangeeraa ja deformoi edelleen lievästi medullan anterioripintaa oikealla mutta ei neuraalirakenteita komprimoi. Päätelevyissä lievää spondyloosia. Fasettinivelet tavalliset ja juuriaukot avoimet. Fasettinivelissä alkavaa/lievää artroosia. Kaularangan magneetissa yläkolmosten osalta oiennut lordoosi. C3-5 diskuksey lievästi kuivuneet ja madaltuneet. Lievää spondyloosia. C5-6 diskus kuivunut ja madaltunut. Lievää sentraalista protruusiota, ei neuraalirakenteiden kompressiota. Lievää spondyloosia. Fasettinivet tavalliset ja juuriaukot avoimet. C6-7 diskus lievästi kuivunut ja madaltunut. Alkavaa spondyloosia.
Olen käynyt fysioterapiassa, osteopaatilla, ortopedisellä osteopaatilla jne.

Kuvauksien tulokset eivät mielestäni vaivaa selitä. Pyrkisin kurkku-nenä-korvatautien erikoislääkärin vastaanotolle.

Yst terv Anitta Lahtinen