Käsien nivelrikko, yleistä

Olen työikäinen ja käsien nivelrikko todettu pari vuotta sitten. Yleisesti kuulisin mielelläni vinkkejä mistä on apua kipuun ja pakotukseen, kuinka pärjäätte esim. päätetyössä ja mitä lisäravinteita/lääkkeitä käytätte. Lisääkö esim. säiden vaihtelut kiputiloja tms. Onko jotain mikä auttaa erityisesti…

Olen myös vielä työelämässä, nyt tosin jo yli vuoden ollut sairaslomalla. Nivelrikkoa todettiin ensin käsien alueella ja hieman myöhemmin polvissa ja varpaissa.
Kipuihin auttaa joskus parasetamoli tai ibuprofeeni, välillä tuntuu että paikallishoitona on parempi kylmägeeli-pussin(kiedottuna esim. pyyhkeeseen).
Leikkausten jälkeen on ollut kyllä pakko käyttää esim. tramadolia.
Sää vaikuttaa siten että lämpimällä olen kivuliaampi kuin kylmemmällä ilmalla.
Tsemppiä omahoitoon!

Olen ns. moninivelrikkoinen eli rikkoa nilkassa, polvissa, varpaissa ja sormissa sekä toisessa ranteessa. Uusia kohteita syntyy solkenaan. Kaksi vuotta ennen eläköitymistä jäin puolikkaalle työkyvyttömyyseläkkeelle työterveyshuollon hyvillä lausunnoilla. Työni oli viimeiset kymmenen vuotta esihenkilönä toimimista, joten päätetyötä oli paljon. Nyt siis eläkevuosia takana vajaat kaksi.
Mutta asiaan: kaikenlaiset lihasta vahvistavat harjoitteet kannattaa opetella, oli kyseessä sitten isommat tai pienemmät lihakset ja itse saan jomotuksiin apua 2-3 päivän Etoricoxib (60 mg) -kuurilla. Parasetamoli ei auta ja käsikaupan tulehduskipulääkkeet rasittavat vatsaa, kun silläkin suunnalla on ongelmia.
Matalapaineen kehittyminen korkeapaineen jälkeen aiheuttaa niveloirehdintaa. En harrasta talviuintia, mutta nivelet tykkää uimahallin kylmäaltaasta, missä pulahtelen useamman kerran pari kertaa viikossa tapahtuvalla vesijuoksureissullani.
Suosittelen myös työterveyshuoltoon menemistä ja hakemista Kelan nivelkuntoutukseen. Itse sain lähetteen, kun nivelrikkoni alkoi ja siitä oli todella paljon hyötyä monessa mielessä.

Hei.
Löytyykö keneltäkään nivelrikkoa kyynärpäästä?
Millä tutkimuksella se on diagnosoitu?

Hei vaan!
Minulla on nivelrikko oikeassa kyynärpäässä. Se todettiin perusröntgenkuvassa. Vertailukuvana oli aiempi kuva, joka oli otettu joskus 1990-luvulla. Silloin oli kipuoireita, muttei nivelrikkoa. Uudessa kuvassa näkyi selvät muutokset, etenkin olkaluun puolella.
Oireina on jomotus, joka pahimmillaan tuntuu olka- ja käsivarressa, rutina sekä liikevajaus ojentaessa ja koukistaessa. Oireet eivt ole jatkuvia. Kahden viikon tulehduskipulääkekuuri tarvittaessa auttaa pahimman yli.
Tsemppiä kipuiluun!

1 tykkäys

Hei ja kiitos vastauksesta! Täytyypä ottaa kuvantaminen lääkärin kanssa puheeksi. Samoin sinulle tsemppiä ja enempi kivuttomia päiviä :smiley:

1 tykkäys

Hei, tulla tupsahdin tänne uutena eli tässä vasta totuttelen tämän nivelklubin käyttöä.

Minulla on laaja-alainen nivelrikko, alkoi vuosikymmeniä sitten polvesta. Nivelrikko meillä on ”sukuvika, kun suksi ei luista” eli toiselle vanhemmalleni (+ mä & aikuinen tyttäreni) ja hänen suvulle tuttu sairaus ja yleensä todettu jo hyvin nuorena.
Toisessa polvessa tekonivel, huhtikuussa tulee 8 vuotta leikkauksesta. Työkyvyttömyyseläke myönnettiin ollessani 55-vuotias.

Tänä talven ovat käsieni sormien nivelet olleet todella kipeät. Sormet ovat mutkalla sinne ja tänne ja toisen peukalon tyvinivel on lääkärin mukaan ”täysin tohjona”.
Aikoinaan sain käsiin tuet, jotka tukevat peukalon tyviniveltä ja rannetta. Vesijumpalla käynnin jouduin melkein lopettamaan, kun käsijumpat tuottivat tuskaa, onneksi sain myös sellaiset tuet joita voin käyttää uimahallissakin.
Teen sormijumppaa päivittäin. Minulle auttaa kylmähoito (mm. kesähelle ja käsien parafiinihoito turvottavat käsiäni - ei siis mun juttuja) ja ilman kylmägeeliiä käsilaukussa en lähde minnekään. Keväisin ja syksyisin viileällä säällä ulkoillessa käytän ohuita sormikkaita, kynsikkäitä tai kämmekkäitä - monelta ylimääräiseltä säryltä & kivulta olen välttynyt.
Monia apuvälineitä olen ostanut, alkaen ns. ”kynäpaksunnuksesta” aina ergonomiseen leipäveitseen ja saksiin. Viimeisin hankintani oli virkkuukoukku jossa on otetta helpottava liukumaton ”paksunnos” ja riittävän paksua lankaa jota pystyn virkkaamaan sormien ollessa rauhallisemmat - näin pystyn tekemään helppoja kämmekkäitä tai pipoja.
Olen opetellut tekemään joitain asioita molempikätisesti, jotta tarvittaessa pystyn esim. kirjoittamaan allekirjoituksen, avaamaan korkit & purkin kannet, pujottamaan helmet siimaan koruja tehdessä.

Viime vuonna innostuin vertais’tukijuudesta ja suoritin siihen tarvittavan koulutuksen.

1 tykkäys

Päätetyössä työnantaja hankki mulle ergonomisen, geelipehmustetun ”pötkylän” joka tuki ranteita ja hiiren liikuttamiseen siinä oli keskellä tanko jota käytin molemmalla peukalolla. Se oli mulle ehdottomasti sopivin.
Kotona läppäriä käyttäessä mulla on samanlainen ”pötkylä’, mutta ilman hiiren liikutteluun tarkoitettua tankoa.

Tuo pötkylä on rullahiiri ja auttaa sekä hiirikäteen että muihin nivelvaivoihin päätetyössä. Kallis,mutta maksaa itsensä hetkessä takaisin :grinning:

Hei SiMa!
Ihmettelin lääkärin toteamista peukalon tyvinivelestäsi: “täysin tohjona”. Jumppaa vaan, tukia, kylmää ja lääkkeitä hoidoksi. Eikö hän ehdottanut leikkausta?
Minulta on molemmat peukun tyvet operoitu ja nyt kivuttomat. Hieman kömpelöt ja voimattomat ovat, mutta niinhän ne olivat ennen leikkaustakin.
Vaan ehkä itse et halunnut operaatioon. Suosittelen sitä kyllä! Tosin sormien niveliin siitä ei ole apua.
Jaksuja kipujen kanssa!!

1 tykkäys

Hei Ruponen!

Lääkäri ei ehdottanut leikkausta. Minulla on myös nivelreuma, joka on tälläkin hetkellä aika aktiivinen, varsinkin käsissä☹️ Reuman aktiivisuuden vuoksi jouduttiin siirtymään biologiseen lääkitykseen, nyt odotetaan saanko siitä tarvittavan hyödyn eli reuman rauhoittumaan. Myöhemmin tarkoitus katsoa tilanne ja miettiä jatkot. Peukaloiden tyviniveliin minulla on tuet käytössä.

Kipujen kanssa menen päivä kerrallaan ja yritän tehdä/ hakea elämääni mielekkäitä asioita, niin niiden avulla saan ”työnnettyä kivut taka-alalle”, edes hetkeksi.

Moni on sanonut tämän talven olevan tosi kivulias nivelrikkoisille kuin myös reumaatikoille, olen täysin samaa mieltä heidän kanssa. Mistä lie se johtuu - säätilan isot muutokset🤔

Hyvää pääsiäistä:hatched_chick::rabbit2: ja tulevaa kevättä:sunny:

Hei Saippuakauppias!

Niin arvelinkin pötkylän nimen olevan, mutta en ollut siitä ihan varma🙂 Onneksi työantaja hommasi sen minulle, koska rullahiirestä käteni ei pidä lainkaan. Kaikki ei vain ymmärrä kuinka suuri ero niiden käytöstä on minulle - eihän heihin satu, jos minuun sattuu, paitsi jos muutun ”takamuksen ammutuksi karhuksi” kipujen myötä.

Hyvää pääsiäistä ja kevään odotusta kaikille klubilaisille :hatching_chick: :rabbit:

Moi, minulla on ainakin ollut pitkiä kipujaksoja tänä talvena ja sormien nivelissä kipunoi vähän väliä. Jännästi vaihtuu paikka nivelestä toiseen. Milloin särkee ranteita ja milloin sormen niveliä. Kyhmyjen muodostuminen oikean etusormen ensimmäiseen niveleen on oikein erityisesti kiusannut. Onko muilla samanlaista, että se kohta kihelmöi ja pistelee, minne kyhmyjä tulee? Onko tietoa voiko noita kyhmyjä kirurgisesti poistaa? Minulla on yhdessä sormessa sellainen, että ei oikein tahdo sormi enää koukistua.