Jalkasäryt/polventekonivel

Polven tekonivel suunnittelussa. Vasemman polven rusto kulunut/4. Ongelmani ei ole niinkään kivut polvessa vaan jalkasäryt molemmissa etupäässä säärissä. Jos ei kävele matkoja/seisoskele esim keittiössä niin hyvin menee. Jo puolentunnin kävely alkaa jomottamaan jalkoja, sääriä istahtaminen auttaa. Särky on molemmissa jaloissa, ei niinkään polvessa. Joka kyllä ei mene suoraksi ja rappujen kävely on hankalaa. Myös voimattomuutta tuntuu. Oikeassa lonkassa on tekonivel. Pohdin että onko lopulta joku muu ongelma, onko syy kipuihin ollenkaan tuo vasen polvi.
Panadol forte ja Burana yhdessäkään otettuna ei auta. Olisiko kenelläkään vastaavia kokemuksia?

Onko sulle koskaan ehdotettu fibromyalkiaa? Kuulostaisi tuo säärien särky ja levossa helpottaminen sekä voimattomuus juurikin fibron oireilta. Fibrokivut ei aina välttämättä vaeltele ja vaihda paikkaa. Mulla kivut pysyy useimmiten samoissa paikoissa. Toki nivelrikko voi aiheuttaa myös hermosärkyä koko raajassa. Onko sulla rikkoa myös toisesa polvessa?

Oikeassa polvessakin nivelrikkoa mutta vasen pahempi. Se mikä minua askarruttaa on että auttaako nivelleikkaus =saanko lisäongelmat siitä ja jääkö säärisäryt edelleen.
Sopivien kenkien löytyminen on hankalaa. Pitää olla korkoa sopivasti. Ja taidan astua länttään…kortisoonikokeilu kiinnostais…

Minulla itselläni oli tasan vuoden välein avaskulaari nekroosi polvissa. Suomeksi tämä on reisiluun päässä oleva kuolioalue, mikä syntyi siitä, kun rusto kulunut kokonaan pois ja luu hankasi luuta vasten. Siitä seurasi tekonivelet molempiin polviin vuoden aikana.

Kun rusto on kulunut - määrästä riippumatta kivut voivat olla kovat, se on täysin yksilöllistä. Polvista aiheutuvia kipuja voi olla lähes missä kohdassa vain kehoa. Meissä on niin sanottu mekaaninen akseli, missä jokainen kohta vaikuttaa muihin. Esimerkiksi, jos sinulla on nilkka vinossa, keho koittaa tasata tuota vinoutta suoraksi polvessa, lonkassa, selkärangassa, hartioissa. Samoin, jos polvi on kovasti kulunut ja asento muuttunut (niinkuin turhan monella ihmisellä, kun ei mennä ajoissa leikkaukseen , sinnitellään vaan kivun kanssa), tulee kipuja sääreen, nilkkaan, lonkkaan ja alaselkään.

Sinulla ei mene polvi enää suoraksi, se aiheuttaa hyvinkin varmasti nuo kivut sääressä. Oma asento ja askellus muuttuu lähes huomaamatta rustojen kuluessa. Kun liikut väärässä asennossa, askellat kehollesi oudolla tavalla, aiheutat itsellesi potentiaalisia uusia ongelmia. Todella monella alkaa lonkka kulua nopeammin tai sitten kuormittuu ja kuluu se toinen polvi. Sinulla on jo tuolla vastakkaisella puolella lonkassa tekonivel. Se kuormittuu vasemman puolen oireiluista enemmän kuin normaalisti.

Alaselän kivut voivat myös johtua tosiaan tuosta väärästä askelluksesta - jos ei polvi mene suoraksi, et mitenkään voi kävellä tasaisesti kehoa käyttäen.

Itselläni polven tilanne aiheutti turvotusta kun nestettä kertyi polveen. Se levisi reiden puolelle ja nilkkaan asti, kun sitä oli niin paljon. Minulla oli polvessa kovat kivut liikkuessa tai kun sitä käytti vaikka asennon muutokseen nukkuessa. Lisäksi kipuja oli sääressä ja lonkissa/alaselässä.

Kannattaa mennä leikattavaksi niin pian kuin pääset. Pääset kivuistasi eroon ja ehkäiset uusien ongelmien syntyä. Tekonivelleikkaukset ovat rutiinileikkauksia, ja niistä potilaat useimmiten sanovat, että ‘kivut jäi leikkauspöydälle’.

Miksi haluaisit kortisonia? Siitä ei ole kovinpitkäaikaista hyötyä, koska ruston kuluminen on etenevä ongelma, eikä sitä lääke palauta. Tietenkin on mahdollista saada lyhytaikaista helpotusta polven sisäiseen tulehdukseen - kunhan pistäjä osaa pistää oikeaan kohtaan…

Kun polvet on laitettu kuntoon, pääset nauttimaan kivoista kengistäkin, kun jalat ei sitä rajoita enää… :wink:

2 tykkäystä

Kiitos topakasta kirjoituksestasi. Kävit jokaisen pähkäilemäni asian kimppuun - järkevästi. Tuo mainitsemasi mekaaninen akseli, jokainen paikka kehossa vaikuttaa toiseen, on mielenkiintoinen. Ja kyllähän se sopii tähän minun taudinkuvaan. Särkyjä ja jumeja on siellä täällä. Polvessa sinänsä ei niinkään. Siksi haen syytä muualta. Verenkierto sääriin on tutkittu hyväksi. Mutta polvi on jäykkä, rappujen kävely hankalaa.

Kun seuraa noita facen nivel leikattujen kokemuksia, niin aina ei leikkaukset ole niin hyvin onnistuneet… ei tee mieli kipuja kun kuitenkin jos ei paljon kävele niin kipujakaan ei niin tule.

Minun lonkkaleikkaus onnistui n 10 v sitten todella hyvin. Ei mitään ongelmaa tähän päivään mennessä. Eli toivoa on.

Valoit kirjoituksellasi motivaatiota ja tietty vision päästä vielä joskus vaikka marjaan (nytkin onnistuu kun pääsee ensin metsään mättään viereen) ja saada ne sopivat kengätkin.

Nyt onkin tilanne se, että viimeisellä lääkärikäynnillä yritin etsiä syitä vaikka mistä , mutta lääkäri päätyi ehdottamaan kuitenkin papereitteni lähettämistä ortobedille. No lääkäri soittaa viikon päästä. MUTTA tänään tipahtikin posiluukusta kirje missä on jo kolme eri kuvausaikaa sairaalaan…ja lääkäri tulee tietty ohjeistamaan hammastutkimukset jne. Ja ilmeisesti oli jo jonoonkin minua laitettu. Että se on nyt menoa.

Eihän nivelet/rustot siitä mihinkään muutu ilman leikkausta , niinpä olen ryhtynyt nyt zemppaamaan itseäni hyväksymään leikkauksen.

Ja vielä, kirjoituksesi tuli hyvään aikaan. Se todella auttaa minua hyväksymään tosiasiat…

2 tykkäystä

Komppaan täysin Amabelin vastausta. Asiantuntevaa.

1 tykkäys

Samaa mieltä kuin aikaisempi kommentoija. Minulla ei juuri ollut ns.polvikipua, portaissa oli hankalaa ja kerran tanssiessa tunsin rusahduksen polvessa. Siitä alkoi säären särky, ikäänkuin luu särkisi. Ortopedi luuli että kierukka rikki, ei ollut. Tähystyksessä näkyi, että rusto oli kulunut, eli polvessa luut hankasi toisiaan. Tähystyksen jälkeen kipu paheni ja leikattiin nopeasti. Tietysti vaati paljon jumppaa, kylmää ja kipulääkettä, polvi ollut hyvä jo 14v. Katunut en ole päivääkään, että leikattiin. Olen tanssinut kuten ennen, paitsi nyt lonkka kiusaa, joka alkaa rajoittaa liikkumista. Ei kannata kärsiä kivuista, jos apu saatavilla.

1 tykkäys

Ennen tekonivel leikkausta minulla oli lepokipua 1,5v. Syy leikkaus lähetteeseen. Kovasti mietin onko oikea aika leikata. Olen 63v ja oma eläke häämöttää reilun vuoden päässä.
Joulukuussa leikattiin. Leikkauksen epikriisin, mukaan nivelrikko oli pitkällä.
Voiko joskus saada apua akupunktiosta, naprapaatilta tms. Leikkauksen jälkeen olen kerran käynyt yks. fyssarilla LPG ja kylmähoito, laski paikallisesti vähän turvotusta.
Minulla on oma polvi yliojennuksessa ja ennen leikkausta kipeä polvi jäi pieneen kulmaan muutaman vuoden. Tuskin toivottava loppuojennus löytyy nopeasti. Minulle sopii paremmin lyhyet pumppaavat ojennukset. Pitkät ojennukset teki raajan ja hartian nykimistä, kuin hermokipua.
Meillä on Hgin Myllypuron Metropolia AMK:lla oppilas vastaanottoa: fysioterapia, osteopaatti ja jalkaterapia, edullisia lyhyitä hoitoja.
Jaksamista ja tsemppiä :heart: