Istumatyökö myrkkyä?

Vaihdoin istumatyöhön joku aika sitten, kun ajattelin että sitä pystyisin tekemään vaikka nivelrikkoa onkin. No huomasinpa vaan, että mikään kohta kropassa ei tykkää istumisesta…:unamused: eikä auta vaikka seison välillä!
Tämä työ on myös erittäin yksinäistä sekä psyykkisesti raskasta, vaikka en mikään murehtija varsinaisesti luonteeltani olekkaan!
Nyt mietinkin menenkö ojasta allikkoon jos vaihtaisin liikkuvampaan työhön takaisin…
Onko kennelläkään kokemusta ?
Työ johon vaihtaisin on välillä jalkojen päällä oloa, mutta ei niin fyysistä kuin hoitajan työ vanhuspuolella mitä tein yli 30 vuotta.

Itse teen istumatyötä nyt ja huomaan eron: jäykkyyttä, väsymystä, kipuja koko kropassa ja migreenit ovat palanneet. Ennen kävelin päivässä paljon ja olin liikkeellä. Illalla väsytti, mutta väsymys oli “tervettä” tiesi liikkuvansa ja nukutti paremmin. Nyt väsymys on erilaista, lamaannuttavaa, sellaista sohvalle jäämistä, (mitokondriot, nuo ihmisen pienet energialähteet, ovat uuvahtaneet eikä niitä synny lihaksissa lisää jos ei liiku)

Täältä löytyy kansalliset suosituksetn istumisen vähentämiseen.

Yle opastaa miten voit minimoida istumisen haittoja

Thl:n pohdiskelu asiaan.
Päivittäin toistuvien ja pitkäkestoisten istumajaksojen ja muun paikallaolon on todettu lisäävän tuki- ja liikuntaelimistön ongelmia ja riskiä sairastua useisiin pitkäaikaissairauksiin, kuten tyypin 2 diabetekseen, sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksiin ja masennukseen.

Tarkkaa kuvausta istumatyön mekanismeista
https://www.duodecimlehti.fi/duo13381

1 tykkäys

No itse huomannut saman, ennen jaksoin käydä uimassa , pyöräilemässä, kävelemässä ja jumppasin kotona! Nyt töistä tullessa en jaksa mitään, istun tai makaan sohvalla ja tuijotan telkkaria!
On niin flegmaattinen olo!
Kai tässä pitää tehdä jotain, mutta mitä…:flushed:
Maijama - kauanko olet tehnyt istumatyötä ? Entä kuinka nopeasti sinulla ongelmat/oireet alkoivat ?
Mulla varmasti stressi tuo oman lisänsä tähän, stressihän tunnetusti lisää kipua/ kivun tuntemuksia.:slightly_frowning_face:

1 tykkäys

Saako kysyä Maijama kauanko olet tehnyt istumatyötä ? Ja kuinka nopeasti alkoi kivut yms lisääntyä ?

Olen tehnyt vaihtelevasti istumatyötä ja fyysistä työtä. Välillä hoitotyötä ja sitten taas toimistoon. Ikää on yli 50v. Kivut alkavat yleensä noin viikon päästä. Nuorempana oli vain päänsärkyä, nyt tuntuu selässä, lavoissa ja niskat menee jumiin ja sitten alkaa päänsärky. Se on tuo asento, kun istut ja tuijotat tietokonetta ja käytät perinteistä hiirtä. Välillä pitäisi kävellä ja nousta seisomaan noin 15 min välein, mutta… jotenkin sitä ei vain tee niin. Stressi, kroonistunut, vaikuttaa kehoon moni eri tavoin, se kuormittaa sekä kehoa että mieltä. Oikealainen hengitys ja hengitysharjoitteet voivat auttaa. Lisätietoa voisi löytyä kirjasta: Kehon viisaat viestit – Kuuntele, tiedosta ja voi paremmin. /Palomäki ja Siira esittelevät lukuisia konkreettisia harjoituksia kivun ja stressin hallintaan.

1 tykkäys

Niin kun työ on suunniteltu noin 2 tunnin sykleihin, eli pitäisi tehdä 2 tuntia töitä sitten joko kahvipaussi tai ruokapaussi, ja taas 2 h töitä - ei oikein onnistu tuo 15 min sääntö! :unamused:
Mulla vielä lisäksi tosi kova stressi työstä, ei varmaan ainakaan auta kipuihin ja kolotuksiin…

Kiitos tuosta kirjan ehdotuksesta! Pitää tutustua siihen jos/ kun käsiini saan! :blush:

Vaikeeta on kun yrittää vaihtaa hoitajan työhön alkaa alaselkä kipuilla tosi pahasti!:frowning:
Kyllä se taitaa olla niin, että parasta jatkaa vaan istumatyötä. Pitää vaan yrittää istua ja seistä vuorotellen, sekä liikkua vapaa ajalla enemmän!
Pakko ottaa myös rentoutumis keinot käyttöön, ehkä sekin auttaa.
Jos ei muuta niin fyssarille yhteyttä, jos keksis jotain keinoja helpottaa työtä!

Kyllä tämä istumatyö on saanut sellaisenkin stressireaktion aikaan mun kropassa…:cry:tai en tiedä onko tämä masennusta vai mitä.
Työn vaatimuksetkin stressaa koko ajan vaan enemmän, välillä tuntuu et voisin itkeä vollottaa keskellä työpäivää tai lukittautua wc:hen pimeään…:pleading_face:
Yritän rentoutua, tehdä vapaa ajalla kaikkea kivaa, ottaa työn vain työnä… ei vaan onnistu! Yöunet on selvästi kärsinyt ja vatsavaivat alkanut!
Uuden ja fyysisesti helpomman työn hohto on kyllä hävinnyt täysin!