Polvikipujen kanssa pärjääminen

Minulla on polvessa vaikea nivelrikko, paljon kulumaa ja nivelnestettä ei juuri lainkaan. Toiveestani yritetään kuitenkin lääkehoitoa (kortisonipistos ja nivelneste) ja liikuntaa eikä leikkausta. Lääkäri painotti jalkaprässin ja ylipäänsä kuntosaliharjoittelun merkitystä. Pidän vesiliikunnasta ja luonnossa liikkumisesta ja joogasta, mutta ne eivät kuulemma riitä lihaskunnon vahvistamiseen. Aloitan siis kuntosalin. Kivut ovat vaikuttaneet mielialaan; alakuloa ja ahdistusta ja pelkoa leikkauksesta. Mukavaa, että on tällainen keskustelualusta. Millähän tavoin kipujen vaikutusta henkiseen hyvinvointiin voisi vähentää? Luonnossa liikkuminen auttaa minua, vaikka jalat väsyvät.

1 tykkäys

Taidan olla kanssasi samassa tilanteessa: polvessa vaikea nivelrikko, valtaisasti särkyjä päivin öin. Olen sinnitellyt polveni kanssa n kymmenen vuotta kokeillen kaikenmaailman hoidot, aineet ja keinot. Nyt annoin periksi, ja pyysin lähetteen ortopedille. Keskustelen tilanteestani hänen kanssaan, ja jos ehdottaa tekoniveltä, niin suostun. Säryt, kivut ja ajoittainen liikkeellepääsemättömyys ovat vieleen elämästä mielekkyyden, ilon ja melkein ystävätkin.
Sinulle toivotan sitkeyttä valitsemallesi tielle :yellow_heart:

1 tykkäys

Hei Mary13,
kiitos paljon viestistäsi. Se ilahdutti ja tuntuu tosi mukavalta saada kannustusta ja kuulla sinun kokemuksesi!

1 tykkäys

Hei,
Minulle laitettiin tekonivel oikeaan polveen viime vuoden elokuussa. Olen todella tyytyväinen lopputulokseen. Vasen polvi on vuorossa jossain vaiheessa.

1 tykkäys

Hei,
kiitos paljon vertaistuesta! Rohkaisevaa kuulla, että tekonivelleikkauksesta on hyviä kokemuksia, vaikka vielä toivonkin, että selviän mahdollisimman pitkään liikunnan ja lääkkeiden avulla.

Onkohan jalkaprässi polven nivelrikolle hyvä? Minulla on keskivaikea ja olen jättänyt prässin suosiolla pois, koska se tuntuu rasittavan liikaa.

Hei Kaupunkilehmus!
Kiitos kommentista! Aloitttelen kuntosalilla ja vasta opettelen käyttämään jalkaprässiä ja muita jalan lihaksia vahvistavia laitteita. Ortopedi suositteli erityisesti jalkaprässiä, joten noudatan lääkärin ohjetta, mutta pidän mielessä varovaisuuden! Tykkään erityisesti luonnossa liikkumisesta ja vesiliikunnasta, mutta ne eivät lääkärin mukaan vahvista lihaksia riittävästi.

tuota noin, kunnon valmentaja, pieniä painoja, jalkaprässit vain ovat painavia, varsinkin aloituksessa, kuitenkin turvallinen, koska liikerata on hallittu. siinäkin ohjeena, älä vie jalkaa suoraksi, vaan jätä se koukkuun, ja alas mentäessä, niin alas kuin menee. molemmat polvet proteesilla, ja prässi aktivoi jalan lihakset, varsinkin, kun miettii jalan asentoa laudalla. myös liike rauhallinen, ei mitään nopeaa liikettä laskee vaikka kymmeneen tai viitentoista liikkeen alusta loppuun.
vähän samantapainen kuin maastaveto. kotona nousee seisomaan tuolilta sohvalta ylös. kunnon pt valmentaja on hyvä asia

1 tykkäys

Kiitos ohjeista, taisin tehdä liikaa kuntosalivehkeillä koska nyt paljon kipua jalkaterässä, vasemmalla. Mutta näillä mennään, ensi kerralla varovaisemmin.

aluksi aloittaa tosi pienillä ja toistoja noin 12*2. jallkaprässi on hankala, koska siinä om aina painoa, jos vaikka on istuma-asento työntä, johon saa oienet painot. myös maastaveto on hyvä, ja kunhan senkin tekee maltilla ja pienillä painoilla sekä oikealla tekniikalla. löysin ns maljakyykyn, on kiva liike ja tehokaskin

Toivottavasti lihastreeni auttaa! Itse olen kuntoillut vuosia etenkin kuntosalitreeniä ja sitten kun alkoi polvikivut niin suositeltiin lihastreeniä, sanoin että oon yli 10 v sitä tehnyt ja silti nyt kipuja…turhauttavaa, tuntui että rahastettin kun kävin fyssarilla joka kertoi samoista liikkeistä joita jo vuosia tehnyt…Kiinnostaa kun joku täällä kirjoitti että lääkäri suositteli kortisonia, kertoisitko missä kaupungissa? Itselläni vain kortisoni auttaa mutta kun sitä on niin vaikea saada nykyään…mieluummin se kun jatkuva kipu ja liikkumattomuus kivun takia

Hei Minna
Minulla oikea polvi on ongelma. Lepokipua ei ole, mikä on hyvä asia. Minulle suositeltiin myös liikuntaa, jota olen ikäni tehnyt. Netistä löytyy tuolijumppaa, mutta se ei helpota kävelyä, joka on perusasia ihmisen toiminnalle. Vähänkin kun seisoo tuntuu pahalle. Pyöräilyä usein luen suositeltavan. Ikäni olen pyöräillyt, ennen kesät talvet. Haluaisin pyöräillä ensi kesänä. Saapi sitten nähdä voinko sitäkään tehdä.

Hei. Minä lopetin kaiken kuntoilun ja en käynyt lenkilläkään koiran kanssa niin polvi parani :smiley: no sitten ajattelin, että kunnossa ollaan ja aloin taas harrastamaan monipuolista liikuntaa, koska nautin siitä. Ja kipu palasi :rage: Jopa uinnista polvi kipeytyy vaikka sanotaan, että se olisi nivelrikkoiselle hyvä tapa kuntoilla. Kai sitä pitäisi alkaa sohvaperunaksi niin ei tarvitsisi kärsiä näistä kivuista…

Auttaisiko kortisonipiikki. Minulla on auttanut, ja ajattelin nytkin pyytää vähän ennen pyöräilykauden alkamista.

Pari kertaa laitettu kortisonia piikki, mutta kun eivät täällä Helsingissä oikeen suostu laittamaan. Kesäksi yritän taas saada jotta pääsisi patikoimasn